maandag 30 maart 2009

Op fietse door stad

Vandaag is het 41 jaar geleden dat de Herestraat in Groningen autovrij werd gemaakt. Niet alleen de Herestraat maar ook Carolieweg, Pelsterstraat, Bruine ruiterstraatje en hoogstraatje werden toen autovrij gemaakt.. Dit heeft voor Groningen een fijn winkel gebied opgeleverd. Later werd het verkeerscirculatieplan van de stad Groningen op 19 september 1977 in gebruik genomen. Voorbereiding en realisatie van dit plan kostte twee jaar. Het doel van dit plan was het autoluw maken van de Groninger binnenstad door het verhinderen van doorgaand verkeer door het centrum. Dat is ook vrij goed gelukt, doordat het centrum in 4 zones is verdeeld is het voor automobilisten geen gemakkelijke taak om door het centrum van a naar b te moeten. Jacques Wallage toen wethouder (nu burgermeester) was altijd groot voorstander van dit plan. Zal dat misschien verklaren dat je hem haast bijna altijd op de fiets tegen komt? Toch had het verkeerscirculatieplan een minpunt want door het plan werd het mooie Noorderplantsoen gebruikt als sluiproute naar het noorden van de stad. Elke dag volop verkeer wat vastliep, daarbij werden de omliggende singels ook niet ontzien. Toch duurde het tot 1994 pas toen werd er middels een referendum een einde gemaakt aan het autoverkeer door het plantsoen. Dit werd symbolisch gevierd met de plaatsing van een shovel en een wals bij de Plantsoenbrug en bij de Nieuwe Boteringestraat.

Volgens velen een was het afsluiten van de binnenstad en circulatieplan een drama, maar wat mij betreft kan dit niet ver genoeg gaan. Eigelijk moet de hele binnenstad (dus alles binnen de diepenring) autovrij gemaakt worden. Misschien is dat onhaalbaar, maar zo creëer je wel een mooi groot winkelgebied want meer mensen zal trekken. Vooral wanneer je het zuiderdiep weer open gooit maar ja dat is een ander verhaal. Maar laten we dan eens beginnen met die stinkbussen te bannen uit het mooie centrum. Zit je lekker aan de bier of rosé op een zonnige dag op de Grote markt wordt deze al snel vergast door die vele bussen die er langs komen? Waarom zoveel bussen?, tegenwoordig gaan er zelfs streekbussen via het centrum de stad uit. Dat is zonde van onze stad, en totaal onnodig. Daarom moet de tram hier snel voor in de plaats komen. Een paar logische lijnen moeten worden opgezet, welke eigelijk ook niet door de binnenstad moeten maar over de diepenring. Want als de FC weer eens Europees voetbal haalt, de bloemetjesmarkt of een of andere evenement is er geen doorkomen aan voor een tram. Natuurlijk is er nu veel weerstand tegen de tram en andere alternatieven, maar dat was 41 jaar geleden ook zo toen de Herestraat autovrij werd. Maar men gaat zoals altijd aan wennen en zelfs de grootste roepers zullen inzien dat dit beter is. Verder is het goed voor een stad als Groningen, het geeft hoofdstedelijk aangezicht. Groningen is eigelijk ook de hoofdstad van het Noorden (eigelijk de enige stad !!!) Het moet zo zijn dat het enige lawaai van verkeer in de binnenstad het geluid van rammelende studentenfietsen zijn. Dat kan al snel met deze studentenstad welke een fietsdichtheid heeft waar wereldsteden jaloers op mogen zijn.

Ik zal nooit geen fietsen door de stad, want een loper loopt altijd.......................

1 opmerking:

Don K zei

Waaron niet gewoon de Trolleybus terug?
In Arnhem vond ik ze altijd heel lekker rijden.