dinsdag 25 april 2006

Anton de Kom

Anton de Kom, bekend als held en strijder voor Suriname; iemand die in zijn strijd tegen onrecht altijd organisatie verkoos boven geweld. In ons land werd De Kom berucht door zijn antikoloniale houding, gecombineerd met communistische denkbeelden. Hij beschreef de ellendige situatie in zijn geboorteland vanuit Surinaamse ogen wat in die tijd nog nooit eerder voorgekomen was. Hiermee maakte De Kom van zichzelf een persoon waarin de geschiedenis van Nederland en Suriname in elkaar verweven zijn.

Anton de Kom is geboren in 1898 in Paramaribo, Suriname.De Kom is de omdraaiing van Mok, de naam van een plantage-eigenaar bij wie Antons vader als slaaf werkte. Op 22-jarige leeftijd vertrok Anton de Kom naar Nederland. Hij trad vrijwillig in militaire dienst. De Kom kwam in contact met linkse schrijvers en nationalistische Indonesische studenten (onder wie Mohammed Hatta, die later met Sukarno de onafhankelijkheid uitriep). Ook omdat hij voor de Communistische Gids schreef hield de Binnenlandse Veiligheidsdienst hem in de gaten. Toen hij in 1933 naar Suriname vertrok, hing het Nederlandse gouvernement posters in de stad te waarschuwen voor de 'communistische agitator'. Gevolg: honderden mensen wachtten hem op.Toen hij probeerde arbeiders de organiseren, werd hij binnen een maand opgepakt vanwege 'een samenzwering tot omverwerping van het gezag..De Kom werd zonder vorm van proces in mei 1933 op de boot terug naar Nederland gezet. Zijn boek “ Wij slaven van Suriname “ geef hij op een indrukwekkende wijze de geschiedenis van Suriname weer, de slavernijtijd, het koloniale overheersing.Tijdens de Tweede Wereldoorlog schreef De Kom in Den Haag vanaf begin 1941 antinazistische betogen in het ondergrondse blaadje De Vonk. Op 7 augustus 1944 pakte de Sicherheitsdienst hem op. Op 24 april 1945 overleed hij in concentratiekamp Neuengamme. In 1982 ontving De Kom postuum het verzetsherdenkingskruis en inmiddels dragen een Haagse straat, de Surinaamse universiteit en een plein in de Bijlmer zijn naam. Zijn beeltenis verscheen op Surinaamse bankbiljetten en zijn ouderlijk huis heeft een status als monument.

Om Anton de Kom te eren, is er een standbeeld van hem gemaakt en onthult in Amsterdam-Zuidoost. Dit standbeeld, stuit op veel verzet van Surinamers, omdat het beeld ongepast is. Het toont Anton de Kom, in een bloot lijf, waarbij het geslachtsdeel ook duidelijk te zien is, verder typeert een afgehakt hand de slavernijverleden van Suriname. De boosheid is enigszins te begrijpen want zoals Anton de Kom afgebeeld is komt niet overeen met de werkelijkheid, want hij zo liep hij er nooit bij, verder is het zo dat Anton de Kom zelf nooit geen slaaf is geweest. Aan de andere kant kan je stellen dat Anton de Kom altijd is opgekomen voor Surinamers en heeft zich altijd bezig gehouden met het slavenverleden van Suriname. Wanneer je het beeld in die context plaats is het misschien beter te begrijpen, en wanneer het toch anders geweest zal zijn waren er wel weer anderen die daar iets op aan te merken hebben. Het is gewoon een kwestie van smaak en beleving. Zelf zal ik voor een ander beeld gekozen hebben en snap ook niet echt dat er perse een boom voor gekapt moet worden, er zijn zat andere materialen te bedenken.. (onder een het half afgemaakt beeld)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De enige Universiteit van Suriname heet de Anton de Kom Universiteit (ADEK). Leuk dat ik nu weet wat hij precies voor waarde voor Suriname heeft gehad!

Anoniem zei

BOEKBESCHRIJVING GETITELD:
'MERK, GOD EN VERBOD'

Proefschrift van Dr. Caspar van Woensel + Historische Documenten; een overzicht van bijlagen betreffende 'Volksprotest' tegen het illegaal naakt standbeeld van Anton de Kom op het Anton de Komplein in Amsterdam Zuidoost.

'MERK, GOD EN VERBOD'

in het kader van het bewustzijnsproces betreffende het illegaal naakt standbeeld van Anton de Kom op het Anton de Komplein in Amsterdam Zuidoost.

Oneigenlijk gebruik en monopolisering van tekens met een grote symbolische waarde' gaat over symbolen in de context van het recht. Voorbeelden van symbolen van nationale, cultuurhistorische en religieuze aard zijn: de Nederlandse Leeuw, de Nachtwacht en Michiel de Ruyter, en Kruistekens.

Onze multiculturele samenleving kent een veelheid van zulke symbolen. Er bestaan naast al deze symbolen met een positieve lading ook symbolen met een negatieve lading, zoals Nazi-symbolen. Symbolen met een positieve lading staan vaak in verband met een identiteit, zowel voor mensen persoonlijk als gemeenschappelijk. Mensen ontlenen zodoende aan symbolen waarden, belangen of rechten.

Het boek 'Merk, God en Verbod' concentreert zich op juridische aanspraken ten aanzien van symbolen. De centrale vraag is: hoe gaat ons recht om en hoe zou ons recht móeten omgaan met zulke tekens die voor veel mensen een grote symbolische waarde hebben? Deze problematiek is – in elk geval in ons land – nog niet eerder beschreven en is zeer actueel.

Het gebruik van symbolen kan allerlei bezwaren oproepen. Zo kunnen mensen grote moeite hebben met gebruik in reclame of in de media, zoals wanneer tekens met een grote positieve symbolische waarde volgens de christelijke en andere – islamitische, boeddhistische, enzovoort – religies voor commerciële doelen worden gebruikt of onderwerp zijn van spot. Of omgekeerd, met commercieel gebruik van Hitler-afbeeldingen en hakenkruizen. Zulke gebruiksbezwaren kunnen deels worden benaderd door de overheid, via het strafrecht, maar ook door mensen en groeperingen op eigen initiatief, via het burgerlijk recht.

HET BEROEP OP DE RECHTER IN CONFLICTEN OVER AANSTOOTGEVEND SYMBOOLGEBRUIK, BIJVOORBEELD IN VERBAND MET EEN RELIGIEUZE IDENTITEIT, KAN EEN TEKEN ZIJN VAN TOEGENOMEN EMANCIPATIE VAN DE BEVOLKINGSGROEP WAARTOE DE EISER BEHOORT. VAN EEN TOENAME VAN DERGELIJKE PROCEDURES GAAT ZODOENDE MOGELIJK EEN POSITIEF SIGNAAL UIT.

Hoe ver gaat het recht met de bescherming van symbolen en daaraan verbonden behoeften, in het licht van de grondrechtelijke tegenvoeter, de uitingsvrijheid? Ook kunnen bezwaren bestaan tegen de symbool-monopolisering door een ondernemer als een wettelijk exclusief merk voor producten en diensten. Dit is het terrein van het intellectuele eigendomsrecht. Is monopolisering van symbolen uit te sluiten? Denk aan religieuze symbolen: de naam van een belangrijke hindoegod als merk voor erotische dvd's, mag dat? En maakt de aard van symbolen – nationaal, cultuurhistorisch of religieus – bij de bespreking van monopoliseringsbezwaren verschil?

De beide invalshoeken vertellen in 'Merk, God en Verbod' samen één verhaal. Het boek is bedoeld voor iedereen die interesse heeft in juridisch-maatschappelijke vragen over aanstootgevend gebruik of misbruik van tekens die voor mensen het meest wezenlijk zijn.

Over Caspar van Woensel

Van 1994 tot 2000 studeerde Caspar van Woensel Nederlands recht aan de Universiteit Leiden (burgerlijk recht en ondernemingsrecht). Brede perspectieven en het 'waarom' van het recht hadden zijn voorkeur. Onderdeel van zijn studie vormde een studieverblijf in Zuid-Afrika. Ontmoetingen met mensen met uiteenlopende achtergronden gaven voor Caspar diversiteit maar ook ongelijkheid en onrechtvaardigheid een gezicht. Tot zijn aan studie verwante bezigheden hoorde het geven van studiebegeleiding aan jongere lichtingen studenten. Zijn afstudeerscriptie was merkenrechtelijk van aard. Caspar zag een maatschappelijk vraagstuk in dit op de handel gerichte terrein: mag álles wat rechten-vrij 'publiek domein' is worden gemonopoliseerd, zelfs tekens, namen en afbeeldingen die voor mensen grote symbolische waarde hebben?

Na zijn afstuderen deed Caspar van Woensel bij de afdeling Burgerlijk recht van de Universiteit Leiden (UL) enige tijd onderwijservaring op. Vervolgens startte hij met zijn proefschrift, bij de toenmalige afdeling Auteurs- en informatierecht en onder begeleiding van prof. mr. D.W.F. Verkade. Het onderzoeksthema ontsprong aan zijn afstudeerscriptie. Het materiaal voor het rechtsvergelijkende deel van het onderzoek vormde de oogst van een periode bij het Max-Planck-Institut in München. Het royale aantal jonge collega-promovendi op het gebied van het intellectuele eigendomsrecht en mededingingsrecht bij het Max-Planck-Institut en de bijhorende dynamiek maakten indruk. In de periode 2003-2005 was Caspar werkzaam als universitair docent burgerlijk recht. Een voorkeur ontwikkelde hij voor verdiepende vakken, maar ook het toegankelijk maken van de thema's in de propedeuse ervoer hij als iets moois.

In de periode 2006-2008 was Caspar in deeltijd universitair docent Intellectuele eigendomsrecht van de afdeling Ondernemingsrecht (UL). Daar heeft hij zich beziggehouden met merkenrecht. In deze periode voltooide hij ook zijn proefschrift, 'Merk, God en Verbod. Oneigenlijk gebruik en monopolisering van tekens met een grote symbolische waarde' (Amstelveen: deLex 2007).

Sinds 2007 is hij tevens zelfstandig adviseur van (semi)publieke overheid en bedrijfsleven. Projecten liggen op het vlak van recht en cultuur, waaronder de multicultuur en aspecten van intellectuele eigendom. Tot de opdrachtgevers behoren o.a. de Zürich University of the Arts met het internationale programma Multiplicity and Visual Identities en de Adviescommissie Restitutieverzoeken Cultuurgoederen en Tweede Wereldoorlog in Den Haag. Daarnaast interesseert Caspar zich voor fundamentele rechten en zet hij zich in voor Amnesty International.

Titel: MERK, GOD EN VERBOD.

Door: Caspar van Woensel.
Boek: ISBN 978-90-8692-010-5/Prijs incl. BTW: € 59,00 (excl. verzendkosten)/Omvang ca 508 pagina's/Jaar van uitgave 2007.

MEN HOEFT DE WAARDE VAN EEN SYMBOOL NIET TE DELEN OM TE KUNNEN INZIEN DAT HET SYMBOOL BETEKENIS HEEFT VOOR EEN ANDER/(Caspar Philip Leonard van Woensel ).

Overzicht van 2006-2008 van 'Historische Documenten' betreffende Cornelis Gerard Anton de Kom (1898-1945) aangaande het volksprotest tegen het momenteel illegaal naakt standbeeld op het Anton de Komplein in Amsterdam Zuidoost:
- [~] Onderzoek: 'Een "Waardig Monument" op een waardige plek'.
- Rechtspraak.nl - Weekoverzicht uitspraken.
- LJN BD2966, Rechtbank Amsterdam 02-06-2008 :: Rechtennieuws.nl.

Zie ook in dit kader de volgende documentaties:
- De terugkeer van mevrouw Kiki? mr. M.J. Tunnissen De Raad van ...
- https://openaccess.leidenuniv.nl/dspace/bitstream/1887/12415/1/Thesis.pdf.

NB. Met betrekking tot het 'I-nova Onderzoeksrapport', genaamd - [~] Onderzoek Een Waardig monument op een waardige plek, delen wij u tot onze verbazing mede, dat twee dagen na het uitgaan van de eerste mailberichten, de toegang tot dit rapport via de website van het stadsdeel Amsterdam Zuidoost, voor het publiek is geblokkeerd geworden. Onze excuses voor het eventueel ongemak.


"YU SABI FA KOKONOTOWATRA E GO NA INI KRONTO BERE" (DE WERKELIJKHEID IS MEER DAN HET ZICHTBARE)



NAMENS DE BEWUSTZIJNSBEWEGING EBU-AKADEMIYA.