donderdag 2 februari 2006

Structureel Functioneel Beperkt

Zeg eens eerlijk waar denk je aan als je de bovenstaande woorden leest? Toen ik het las dacht ik dat het over Mohammed B ging, die de gehele rechtbank in slaap wist te sussen met een urenlange betoog waarin allerlei van de moord op Theo van Gogh losstaande zaken door hem werden uitgewijd. In feite gaf hij de rechtbank een stukje geschiedenisles over de Islam zoals hij die beleeft en er naar leeft. Maar misschien past het woord beter bij de lieden van de rechtbank, want dat je zulke betogen en allerlei uitwijdingen toestaat ben je denk ik wellicht beperkt. Maar ja zo zit ons recht systeem in elkaar.Vraag nu me nu ook of wat voor poppetjes de rechter heeft zitten tekenen, want kan me toch niet echt bij voorstellen dat hij echt al die tijd aandachtig heeft zitten luisteren. Het luisteren was zeker vermoeiend want Mohammed spraak in het Arabisch, dus een tolk was er bij om het een en ander te vertalen. Een groot showproces met Mohammed in de hoofdrol die duidelijk structureel functioneel beperkt is......

Maar nee de bovenstaande woorden is de nieuwe naam voor de WAJONG, Deze wet was een onderdeel van de WAO en speciaal bedoelt voor jonggehandicapten. Eigelijk ook een vreemd woord er voor want veel kunnen echt wel iets doen en willen het ook graag. Maar zeg nu zelf met zulke benamingen kom je nooit aan de bak. Welke werkgever wil nu een arbeidsgehandicapte of zoals het nu heet een Structureel Functioneel Beperkte in dienst nemen? Tja de naam zegt het al toch? Al die tijd die er aan besteed moet worden om zon persoon een beetje aan het werk te krijgen, en dan nog eens al die voorzieningen die er zeker nodig zijn, en dan ook nog niet eens zo hard werken als de andere werknemers. Tja dit lijkt kort door de bocht, maar veel werkgevers kijken alleen daar naar, tja dat is logisch op zich, want als je zelf baas bent wil je ook goedwerkende personeel waar je geen of weinig omkijken naar hebt. Ze vergeten vaak, dat er een waslijst is van handvaten (maatregelen zoals loondispensatie, hulpmiddelen ect) om een SFB-er in dienst te nemen en te houden, en wat nog belangrijke is dat mensen uit die doelgroep vaak uiterst gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. Een werkgever heeft niet alleen wat aan al die wettelijke regelingen die trouwens steeds verder uitgekleed worden, maar een gemotiveerde werknemer lijkt me toch wel het meest waardevol voor een bedrijf.

Om als SFB-er door het leven te moeten, is toch echt een vorm van etiketje plakken. Opa en oma willen je niet meer over de vloer omdat ze er andere gedachten bij de letters hebben, Tja is al lang geleden dus opa weet de letters niet meer helemaal. Zet je dan ook zo gauw in je sollicitatiebrief van: ps: ik ben ook nog een SFB-er??????? Tja dan kan je nog wel beter bij zetten ik ben een NSB-er (Niet-Structureel-Beperkt) want je bent immers niet beperkt in het versturen van tig sollicitatiebrieven in een jaar. Tja de Geus of anders zijn topambtenaren hadden er nog wel een extra nachtje over mogen slapen vind ik, want met een borrel erbij kom je tot veel leukere namen.

Ach als het beestje maar een naam heeft, wie een betere heeft hoor ik het graag van………

Rogier

Geen opmerkingen: