donderdag 19 juni 2008

Oude glorie


De autos van vroeger dat waren pas auto's. De moderne autos van nu lijken veel op elkaar en hebben niet die uitstraling die oude autos hebben. In mijn buurtje kom ik wel vaker autos uit het verleden tegen. Vandaag stond er een heuze Citroen 2CV voor de deur. De Citroen 2CV is een auto van de Franse autofabrikant Citroën. De afkorting staat voor deux Chevaux Vapeur, wat twee stoompaarden betekent. De 2CV werd gebouwd tussen 1948 en 1990. In die periode zijn er zo'n 4 miljoen van gebouwd (ruim 5,3 miljoen wanneer de zogenaamde Besteleenden worden meegeteld en ruim 8,8 miljoen wanneer de zustermodellen Dyane, Ami en Mehari worden meegeteld). De auto kreeg als bijnaam '' het lelijk eendje '' omdat de vormgeving niet echt mooi werd gevonden.
Autofabrikant André Citroën besloot in 1935 deze auto te ontwikkelen die geschikt zou moeten zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel Toute Petite Voiture . Projectleider en stuwende kracht Pierre-Jules Boulanger omschreef het doel als 'een paraplu op vier wielen'. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilo aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het mogelijk zou moeten zijn om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. 's Zondags moest de boer er met een hoed op in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht. Dit soort eisen of uitkomsten van marktonderzoeken is nu vandaag de dag ondenkbaar maar toch werd er de wagen grotensdeels gebouwd aan de hand van die eisen.
Ach ze blijven mooi he die autos........

Geen opmerkingen: