maandag 5 november 2012

Maratona di Amsterdam



Op 28 januari 2007 Liep ik in Apeldoorn de Midwintermarathon, het werd mijn waterloo. De slag om de 42,2 km verloor ik rond de 30 kilometer in de bossen bij Apeldoorn. Met als gevolg dat ik ruim vijf jaar later pas weer aan de klassieke afstand zal wagen. Verschillende blessures maakten bijna een einde aan het hardlopen. Maar op 21 oktober 2012 klonk om half tien in het olympisch stadion het startschot voor mijn tiende marathon. Zaterdags even naar de expo en startnummer halen en dan was het relax toeleven naar zondagochtend 9 uur 30.  Na een goede nachtrust bij mijn zus en haar vriend werd ik hoogstpersoonlijk naar het olympisch station gereden,net als bij de Afrikanen.... Met gezonde spanning toog ik naar het Olympisch stadion, het was koud, en was blij dat ik nog warmere kleding bij mij had. Maar op den duur moet je toch omkleden, dus snel in het beschutte van het stadion. Veel mensen op de tribune en dat zorgde wel voor een mooie sfeer! 


il pacemaker con la caramella
De weersomstandigheden waren dus niet makkelijk te noemen, motregen, wind en koud zorgden ervoor dat het bikkelen werd! Er waren veel deelnemers, 14000 voor de hele marathon, het startschot klonk en de stoet lopers kwam in beweging. Het was uitkijken geblazen want her en der lagen achtergelaten kledingstukken en zakken op de weg. Rustig aan starten had ik voor mijzelf bedacht en dan maar es kijken wat we nog kunnen rond de 20 km. Relax liep ik mijn eerste kilometers, en besloot ongevraagd iemand tot haas of beter gezegd hazin te benoemen. Dat werd in dit geval een charmante Italiaanse, ze had een mooie snelheid. Haar haas werk werd uiteraard beloond. Door af en toe een winegum te geven bleef ze goed lopen! Daardoor bleef ik ook mooi een constante tempo lopen. Erg internationale deelnemersveld, ik geloof dat er vanuit 80 landen deelnemers naar Amsterdam waren gekomen voor de marathon. Dat maakte het een echt internationale marathon van.

bij het Amstelhotel
Het lopen ging eigenlijk wel vrij relax, al had ik ergens bij de 18 km een of andere Chineese loper onder de schoenzool maar ja die kwam zomaar uit het niets opduiken en mijn koker stond niet op scherp! Gelukkig konden we er beiden om lachen. Van de kou was niet veel meer van te merken, en dat kwam meer omdat we in een kudde liepen en die houden elkaar wel warm. Zelf had ik geen tijd bij mij en wist ook niet hoeveel we nu precies hadden gelopen want die km-bordjes zijn toch wel wat klein. Toen ineens een groot bord van 30 km dus dat schoot al aardig op. Niets geen last van de benen ofzo, maar ja had in de aanloop naar deze marathon ook wel aardig wat kilometers gemaakt. Zelfs werd er een trainingskamp afgewerkt in het warme Turkije (kalkan). Of dat allemaal bijgedragen heeft aan het  feit dat het wel lekker relax ging is nog maar de vraag. De winegums raakten op!, en ineens was ik de Italiaanse hazin kwijt, ze was er vandoor!. Shit maar ja nog maar 6 kilometer, dus gewoon lekker doorlopen. Bij het Amstelhotel was er een meet en greetz met de fans (familie). Altijd leuk!!! daarna lekker de laatste kilometers doorgelopen, om mij heen gingen veel mensen stuk, het was goed opletten nu met mensen die ineens de brui aan het hardlopen gaven. Ik had nog voldoende over,de laatste kilometers bleken ook de snelste van de hele marathon te zijn (van die van mij zelf dan).


Zwaaien  naar de fans:)
Interview voor Rtv-noord
The Fans


               



De woorden Citius Altius Fortius (Latijns for " Sneller, Hoger, Sterker") die samen met de olympische ringen boven de ingang van het stadion hangen zijn voor mij dit jaar meer dan waarheid! Alhoewel ik dit jaar vast niet meer hoger zal komen dan die 4167 meter in Marokko!, maar het vele trainen heeft mij duidelijk sterker gemaakt!, Het sneller worden is niet zo heel belangrijk, dat komt of het komt niet. Het genieten van het lopen des te meer!

Nog even een paar 100 meter en mijn tiende marathon was een feit!, de tiende marathon simpel uitgelopen in 4:10:37 uur. Mooi vlak gelopen, alleen de meet en greetz zorgde voor een klein verval maar dat is logisch!. Verder kan ik terugkijken op een leuke en mooie marathon.

 Ik ben weer terug on the road!!!!
en het smaakt naar meer!

finish 4:10:37



Geen opmerkingen: