zaterdag 27 augustus 2005

27 augustus 2005 Bommenberend

Vandaag was het precies 333 jaar geleden dat we bevrijd werden, nou ja precies is het op 28 augustus maar ja dat valt op een zondag, en dan zitten we met zn allen braaf in de kerk en genieten van onze zondagse rust. De historische betekenis van het beleg en ontzet van Groningen, van 28 augustus 1672, is groot. De republiek der Verenigde Nederlanden werd mede gered door dat Groningen de aanval van de Bisschop van Munster wist te keren. De bisschop kreeg in de volksmond de bijnaam Bommen Berend om het grote aantal kanonnen die hij op de stad afvuurde. Het beleg duurde een aantal maanden. Onmiddellijk na het verzet werd bepaald dat jaarlijks een dank-en bededag gehouden moest worden, ter herinnering aan de aftocht van de vijand. Genoeg geschiedenis voor mij zelf stond er een en ander te wachten. Ik had me namelijk als vrijwilliger opgegeven bij de organisatoren van de loop, dus was ik de hele week in de weer met chips, startnummers, en shirt en medailles. Tja er komt veel bij kijken bij zn loop. Het was zeker leerzaam. Op de wedstrijddag zelf hielp ik ook mee, ik zorgde voor de inschrijfformulieren op de goeie plek terecht kwam.

Half uurtje voor tijd snel nog effe omkleden en naar het startvak. Van te voren had ik me geen ilussies gemaakt om een WR of een PR te gaan lopen, dus ging lekker soepel van start, en de eerste kms kwam ik door op 4:25 dus wel een lekker tempootje voor mezelf. In de eerste kms probeerde ik om een groepje bij elkaar te krijgen die het zelfde tempo liepen. Helaas voor 2 renners was het tempo te hoog en haakten af en terwijl er 2 er vandoor gingen. Ik vond het wel best en ging mn eigen tempo lopen. Op de hoornse dijk (het kronkelweggetje richting haren) Kon ik mijn mijn pas versnellen waardoor ik heerlijk liep. Dit was mede te danken aan het goeie weer en dat ik niet teveel mensen om me heen had waar ik op moest letten. Dus kon ik heerlijk doorlopen, wat me op een eindtijd van 1 uur 37:45 bracht. Met deze tijd ben ik wel tevreden, want na al die drukte van de afgelopen week had ik niet het idee dat het soepel zal gaan, en op de woensdag ervoor had ik als een drol gelopen. Maar goed dit was tot nu toe mijn snelste seizoenstijd op de halve en tevens mijn vijfde halve dit jaar. Ik krijg nu alweer zin in de marathon van Groningen volgend jaar augustus !

Maar eerst in onderdendam as vrijdag mijn pr op de 10 km aanscherpen!!!!!!

Rogier

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoe heb je dat geprobeerd? Een groepje bij elkaar krijgen? Ik zie het al voor me: 'inhaken a.u.b'