woensdag 27 februari 2008

De nachtloper

Het is donker buiten wanneer ik me in mijn loopkleren steek. Ben van plan wat rondjes te gaan hardlopen in het donker! Jawel in het donker, voor de meesten is dat niet zo grote opgave, tenminste in het donker lopen, het lopen op zich natuurlijk wel. Voor mij ligt het toch effe wat anders, want mijn nachtblindheid werkt niet echt mee om heerlijk op volle snelheid in het donker te gaan lopen. Het reflecterend hesje ging aan want ik wilde graag gezien worden door de medeweggebruikers (al zie ik die niet altijd) Een beetje nerveus stak ik deed ik de deur op slot en ging rustig van start. Ik had een route van ongeveer 1,3 km uitgestippeld welke ik zelf goed kende en niet onbelangrijk goed verlicht was. Rustig lopen en met de voorgaande factoren kan het haast niet mis gaan, ik ken mijn grenzen al zoek ik ze wel eens op. Maar goed daar liep ik door het park om half elf in de avond, de avond nadat in hetzelfde park een portie zinloos geweld werd gepleegd. 11 jongeren die zich schijnbaar verveelden sloegen zonder aanleiding een 28 jarige stadjer in elkaar. Deze wist te vluchten met zijn spullen achterlatend. Zomaar om niets, en juist die dag dat het veelzijdig in het nieuws was besloot ik in de avond te gaan lopen. Wat als er voor mij 11 jongeren stonden?, hard gillen of meppen? Gillen doen meiden, en meppen ben ik ook niet echt fan van. Maar heb wel de nodige Bruce lee films gezien. Maar het lopen ging lekker, op een relaxte tempo, heel af en toe versnellen. Mijn conditie is niet meer wat het geweest is, maar desondanks haalde ik voldoende verlichte en het meest onverlichte fietsers in. De meesten waren verbaasd over het feit dat op het late tijdstip nog een loper hun moedig voorbij kwam. Natuurlijk weet je als slechtziende dat je verdomd moet uitkijken want het kan zo mis gaan. Maar gek genoeg voelde ik me daar niet echt gespannen over, het was eigenlijk wel spannend zo lopend in het donker. Je grenzen verleggen en ook een beetje een soort van zientraining. Ik ken genoeg andere slechtzienden, die niet hard durven te lopen omdat ze slechtziend zijn en dat is jammer, vooral voor hun want ze weten niet wat ze missen. Natuurlijk hoef je niet in het donker te gaan lopen, ook al loop je na je werk gewoon een paar rondjes door het park. Ik heb dan altijd een hekel aan dat ze dan meteen beginnen te mekkeren van ja maar ik ben slechtziend, Lulkoek denk ik dan, je bent dan teveel met je ogen bezig denk ik dan, maar je elk persoon beleeft het leven op zijn eigen manier. Ik dus ook, en dit soort dingen hoef ik niet 3 keer per week te gaan doen, maar gewoon een keer als de kwajongens bui op komt zetten gaan de schoentjes aan om snel in de donkere stad op te gaan. Vanavond heerlijk 45 min gelopen door de donkere nacht....................

1 opmerking:

Anoniem zei

NO SPAM~~~~~~~~~~~~~~