woensdag 20 februari 2008

Verborgen schatten

Groningen is een mooie stad, het is een levendige stad. Een stad met vele mooie gebouwen en anderen dingen. Toeristen en anderen die niet zo vaak in de stad komen staan zich vaak te vergapen aan de kunstwerken en gebouwen wat Groningen rijk is. Ik ben een echte Grunner, en woon in de binnenstad. Dit al jarenlang, en als je er zo lang woont zie je het moois van je eigen stad niet echt meer. De bekende dingen zoals het peerd van ome loeks en het Groninger museum en mindere bekende dingen zoals een hommage aan Hendrik Werkman welke aan de onderkant van de Oosterbrug is aangebracht. Het gedicht Gestadige beweging zie je dus alleen wanneer de brug open moeten. Speciaal ontworpen bushaltes zijn in Groningen ook kunst. De lichtkrant op de bijna vier meter hoge palen staat het gedicht van Jacques Brooijmans. Deze informatie heb ik niet uit de hoge hoed getoverd maar van de week kreeg ik het boekje ''' kunst in stad '' Dit boekje geeft een soort van kunstroute door de binnenstad waar je 34 kunstwerken tegenkomt (als de Oosterbrug openstaat) Het begint bij het hoofstadion, vervolgens kom je door de hele binnenstad om te eindigen bij de Oosterpoort. Dit boekje is niet alleen leuk voor de toerist maar ook voor de stadjers zelf, want ik ben nu eindelijk achter de naam van het beeld van de spelende kinderen welke naast de V en D in de oude Ebbingestraat staat. Die vrolijke kinderen die ik elke ochtend op weg naar mijn werk tegen komt heten Bro, Bro Brille. De maker welke het beeld in 1958 maakte liet zich inspireren door een Deens kinderliedje. Dat kunstwerken je op een verkeerd been kunnen zetten mag geen verrassing heten, maar toch was ik al enige jaren in de veronderstelling dat de hand bij cultuurcentrum de Oosterpoort echt zijn middelvinger opstak. Tja waarom?, geen flauw idee het lijkt net zo als je er voorbij loopt. Maar nu ik daar de beschrijving van heb is dat ook weer opgelost, de hand stak zijn middelvinger niet op, het was de hand van een muziekleider die met zijn vingers knipt op de maat van de muziek. Nou dat had ik er nooit achter gezocht... Kortom een leuk boekje, welke je een mooie wandeling door de mooie binnenstad van Groningen laat lopen en verrassende kunstwerken laat zien die je anders (als stadjer) niet eens zo zien waarschijnelijk.........................

2 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Grunn is toppie!!!!