zaterdag 2 februari 2008

Uitgetikt


Vandaag hoorde ik een opmerkelijk bericht op het noordelijke nieuws. De typemachinewinkel in de stad stopt ermee. Typemachine?, zie ik menigeen verbaasd kijken. Ja zn ding maar alle letters van het alfabet plus nog wat tekens op staan, zeg maar een toetsenbord maar dan in het groot. Vroeger was het een van de normaalste dingen die je thuis of op kantoor kon aantreffen. Het oorverdovend geratel en geschuif van het apparaat als je er aan zat te werken. Een fout en je kon opnieuw beginnen of in latere tijd er over heen kladderen met typex. De laatste der monikanen waren niet echt met de tijd mee gegaan getuige de kleding uit het jaar nul en vanuit de tv kwam je de geur van de jaren 70 je tegemoet. Ik moet hun wel nageven dat ze het lang hebben volgehouden in deze wereld van snelle pc en nog snellere internet. Wie koopt nog zoiets zal je denken?, vol trots wisten ze een hele rits van bekende figuren te noemen, figuren zoals van Youp van het Hek die daar nog om de tijd een typemachine aanschafte. Tja misschien kan die beste man nog niet zo goed overweg met de pc en daarom maar voor het veiligste alternatief gekozen heeft. Het is niet mijn ding vroeger, heel vroeger heb ik er nog wel eens op zitten tikken, maar ozo kut was het als er een typefout in kwam, of als de lint vervelend ging doen. Maar het blijft wel een stukje nostalgie wat verdwijnt en in feite overbodig is geworden in deze snelle wereld. Deze wereld met opvouwbare toetsenborden, laptops en supersnel internet. Zouden die mensen van de typemachinewinkel begrijpen dat er 45 miljard dollar geboden wordt op Yahoo?, ik denk ut niet want zelf snap ik het ook niet. Met 45 miljard kan je wel heel, heel erg veel typemachines mee kopen, en misscnien wel alle typemachines van de wereld. Maar ja de wereld veranderd en daar hoort de typemachine oftewel de schrijfmachine niet in thuis......

Geen opmerkingen: