donderdag 22 mei 2008

Lopen zonder je eigen poten


Hardlopen is voor mij zelf een van de bezigheden die ik vanzelfsprekend vindt, en dat doe ik zoals altijd met mijn eigen benen. Ook een beetje boel met mijn geest maar dat Freudiaans hoofdstuk sla ik even over deze keer. Voor een boel mensen is hardlopen of gewoon lopen niet eens zo vanzelfsprekend. De een is lui en hangt op de bank de zenders bij langs te zappen, en weer anderen moeten door ziekte of gemis van benen het (hard)lopen missen. Zo is er de disscussie gaande over de deelname van de Zuid-Afrikaan Oscar Pistorius. Pistorius mist beide onderbenen sinds hij baby was. Met twee beenprothesen in carbonvezel sprint bij de valide atleten. De Internationale Atletiekbond liet Pistorius een reeks tests afleggen waaruit bleek dat hij competitief voordeel haalde uit de beenprothesen. Uit de test bleek dat Pistorius 25% minder inspanning moest leveren. Van zodra een bepaalde snelheid is behaald heeft een renner met dergelijke protheses minder extra energie nodig. Volgens het IAAF zijn de prothesen een hulpmiddel en dus niet toegestaan. Door deze uitspraak is de Zuid-Afrikaan uitgesloten van iedere reguliere competitie en dat terwijl hij al een aantal jaar aardig meeloopt op zijn prothesen. Het is knap van deze loper dat hij ondanks het gemis van het onderstel toch tot degelijke inspanningen in staat is. gevoel is anders, je hebt immers geen spieren in de onderbenen dus is het logisch dat het lopen anders gaat, maar desondanks knap dat iemand tot zulke prestaties in staat is, want je moet het toch zelf helemaal doen en dat doen je kunstbenen niet voor je.


Het is dan ook kortzichtig en conservatief om Pistorius uit te sluiten van deelname. Natuurlijk loopt het anders dan met je eigen onderstel, maar geloof er niet in dat het kunstmatige gedeelte zulks voordeel oplevert dat hij met 2 vingers in de neus naar de eerste plaats holt. Anders waren er toch allang wereldrecords gelopen door sporters met kunstbenen? Schijnbaar is men bang de ‘’ sterren ‘’ voorbij worden gelopen door iemand met kunstbenen. Als er een motortje in zat dan kan ik me er iets bij voorstellen dat de IAAF nee zegt. De IAAF zal nu ook zo flink moeten zijn om dan alle sprinters op een dezelfde schoen te laten lopen, want de ene schoen geeft meer voordeel dan de ander. Wanneer ze een wedstrijd dan helemaal zuiver willen houden moeten ze dat zeker gaan doen. Het weigeren van Pistorius van de spelen strookt niet echt met de Olympische gedachten. De Zuid-Afrikaan zal waarschijnlijk ‘’ veroordeeld worden tot de paralympisch, het zeer ondergewaardeerde olympische spelen voor gehandicapten sporters. Ik vindt dat wanneer iemand (zoals Pistorius) ondanks zijn handicap in staat is aardig mee te komen gewoon moet worden toe gelaten op de spelen, maar waarschijnlijk is de tijd er nog niet rijp voor………..

Geen opmerkingen: