donderdag 15 mei 2008

Verwend

We zijn hier in het Westen erg verwend, want we hebben alles wat ons hartje begeert. Nou ja niet iedereen kan alles krijgen wat hij of zij graag wilt maar vaak is dat een luxeprobleem. Iedereen wil wel een mooie auto, huis, tv, fiets of vakantie hebben, maar is het echt nodig? Een goed voorbeeld hiervan is de opening van een nieuwe megastore in elektronica in Groningen. Al weken werd er geadverteerd met een grootse opening met vuurwerk en allerlei stuntprijzen, waaronder laptops voor 299 of een senseo voor 29 euro!. Als je maar vaak genoeg van te voren adverteert heb je gegarandeerd klanten. Ook al heb je de opening gepland om middennacht. Deze megastore ging om middennacht open met groots vuurwerk en dat trok mensen veel mensen namelijk 6000. Na de opening storten die mensen zich massaal op de goederen in de winkel, net zoals hongerende Afrikanen dat doen bij een voedseltransport. Rond half een in de nacht stond er een paar km file op de snelweg, beveiligers moesten er op toe zien dat men elkaar zich niet verdrukten in de overvolle maar grote winkel. Straks zitten we weer te kijken naar de bedevaart van Mekka en roepen we met zn allen dat daarzo een achterlijke cultuur is omdat ze zich verdringen. Wanneer ze daar de beelden zien van hamsterende mensen in een elektronicawinkel zullen zij vast het zelfde denken. Maar goed ik kon natuurlijk ook niet achterblijven en omdat het vlak bij mijn werk is ging ik er even langs na het werk. Het leek net Ikea op een drukke zaterdag, veel mensen en enorme verkeersdrukte. Normaal vermijd ik zulke drukte en al dat koopvee, maar was toch nieuwsgierig en was al een tijdje op zoek naar een TV. Eigelijk ook weer niet want die ik nu heb is nog maar 2 jaar oud en doet het goed maar ja tis geen platte. Binnen krioelde het van het koopvee. Beetje tv’s staan kijken en de rest gaan bezichtigen, In Afrika zijn ze al lang blij met een koelkast, hier hebben ze in allerlei printjes en kleuren en zelfs met een kleine televisie ingebouwd. Zal zoiets ook koelen vraag je dan wel eens af, maar goed zoiets hoort nou eenmaal bij het westen. Van elk iets 20 keer de keuze hebben. Het is wel grappig om te zien, veel mooie spullen en wel zo duur dat de meesten er alleen maar naar mogen kijken. Maar goed na de tandenborstel zocht ik me een nieuwe tv uit, zoals gewoonlijk moest ik er weer eens een nachtje over slapen zodat ik morgen weer door het oerwoud van kooplustigen heen mag trekken om de koop definitief af te ronden. Daar zie ik dan nog heel wat leuke andere spulletjes voor erbij, subwoofers, extra boxen, extra geluid dus na het afhandelen maak ik dat ik snel weg kom. Ach altijd leuk een nieuwe megawinkel…..

Zo eerst maar effe mijn tanden poetsen……………………..

1 opmerking:

rinusrunning zei

Het mag wat kosten maar dan heb je ook wat!!!!.
Groet rinus.