donderdag 1 februari 2007

Dure levensstijl

Dat hardlopen een dure levenstijl is ben ik al een paar jaar achter. Nu ik effe niet in staat ben te lopen ga je er natuurlijk wel over nadenken. Nieuwe loopschoenen kosten een lieve duit en de meesten schoenen die ik heb ligt de nieuwprijs rond de 100 euro. Na dik 5 jaar lopen heb ik een collectie opgebouwd van 12 paar. Daarnaast is de kleding ook niet echt goedkoop te noemen, en laat ik daar nu eens 2 bakken mee vol hebben. Dus een klein vermogen dus alleen al aan de aankleding. Dan nog alle andere dingen die er bijkomen zoals een hartslagmeter, drinkspullen, handschoenen. Maar ja ik heb het graag voor over, geef het liever uit aan een paar schoenen dan een avond flink stappen wat je tegenwoordig ook al een lieve duit kost. Maar goed je kan alles zo duur mogelijk maken als je zelf wilt, je kan gewoon lekker in je uppie lopen of lid worden van een club. Daarnaast ben je ook het nodige kwijt voor deelname aan wedstrijden, nou ja daar kies je natuurlijk voor. Zelf heb ik daar voor gekozen om lekker wedstrijden te lopen overal in het land.De teller staat bijna op 100 wedstrijden en hoeveel geld dat is zal ik maar niet uit de doeken doen!.Maar veel is het zeker en het is nog meer als je het weer eens omrekent in de goeie oude gulden. Eigelijk is het helemaal niet belangrijk wat de kosten zijn, maar het is wel eens goed om er over na te denken. Vooral voor verslaafde lopers zoals ik is het lopen van een wedstrijd, de reis erheen enzovoorts heel normaal geworden.

De duurste lopen zijn natuurlijk de marathons maar ja daar moet ook heel wat voor georganiseerd worden. Natuurlijk wordt er ook (mis)gebruik gemaakt van de populariteit van een loop. De vier mijl in Groningen bijvoorbeeld koste in de gulden tijd in het begin nog 7,50 gulden. Afgelopen jaar was dat 11 euro geworden! Natuurlijk stijgen de kosten enz maar ja het is wel een absurde verhoging. Bij marathons is het net zo, daarbij spant wat mij betref New York wel de kroon met 299 euro!! , dat is ruim 650 gulden en dan moet je zelf nog lopen, en terwijl Berlijn (met vergelijkbare sfeer) redelijk stabiel blijft met de deelnamekosten. Trouwens per km is de Vier Mijl in Groningen de duurste loop die ik gelopen heb deze heeft een kmprijs van 1.71 euro en Berlijn heeft een km prijs heeft van 1.18 euro. New York is hier weer koploper met een km prijs van maar liefst 7.08 euro. Nee je krijgt geen gouden medaille na afloop, wel een unieke ervaring. Maar ja hoe uniek is NY? Is die unieker dan de Suriname marathon?, of unieker dan de Comrades in Zuid-Afrika? want daar kan je ook heen voor het geld wat je voor de NY marathon kwijt zal zijn. In Amerika zijn het slimme jongens, want je kan eigelijk alleen een ticket krijgen wanneer je via een speciale reisbureau boekt. Je moet dan niet alleen de ticket nemen maar ook een heel arrangement erom heen. De laagste bedragen die ik tot nu toe gezien heb liggen rond de 1600 euro en dan heb je nog geen hap gegeten. Al met al kost je 8 dagen NY dus op zijn minst 2200 euro, en wie weet verhogen ze intussen tijd nog wel de terroristenbeschermingstoeslag en dan zit je op nog veel meer. Nee geef mij maar lekker voor dat geld 4 weken Suriname daar is het minder druk en kan je na afloop zo aanschuiven aan het rotibuffet om daarna heerlijk te feesten….

Een dure hobby dat lopen……

Geen opmerkingen: