vrijdag 2 november 2007

Mag het licht aan?

De donkere dagen komen er aan dus wordt er weer extra op de verlichting gelet, dan heb ik het natuurlijk niet alleen over de feestverlichting waar ze nu al druk mee in de weer zijn om die her en der in de stad te plaatsen. Zoiets heet gezellig, tenminste dat is de bedoeling. Zelf vindt ik daar niets gezelligs aan, voor mij is het alleen handig ivm slecht zien in de avond. Natuurlijk hebben we het ook nog niet gehad over het millieu aspect wat er bij komt branden met zoveel lichtjes, maar daar hebben onze grote vrienden van Groenlinks in de stad wel over na gedacht lijkt me. Maar ja ik heb niets te zeuren, want dankzij die lichtjes kom ik de donkere wintermaanden door, want ja die krengen blijven de hele winter hangen (mits er koper in verwerkt is) Ander punt zijn de lichtjes die fietsend Groningen aan moet hebben, want fietsers met een licht aan zijn zwaar in de minderheid. Ach het zal ons stadjers niet meer opvallen al die fietsers zonder licht, die overal door en over fietsen. Als eerder beschreven op wartaal gedragen ze zich als ware zelfmoordcommando's, en het gekke is dat ze nog raar van opkijken als voetgangers die op een voetpad lopen niet opzij springen voor hun.

Vanmorgen zag ik er nog eentje helemaal zonder licht, en duidelijk levensmoe toen ze snel door het rode licht reed. Toeterende auto, ze zwaaide alleen maar, alsof ze zeggen wou '' dat rode licht geldt niet voor mij '' dus auto nog maar eens toeteren. Kortom een drukte zo vroeg in de morgen. De regels zijn aangescherpt en nu mogen deze dwaze fietsers worden aangepakt, en zelfs een knipperlicht op tas of jas voldoet niet meer. Dat is jammer want dan zakt het percentage wat een goedgekeurde licht op de fiets heeft nog verder onder de 1 procent. Maar ja gelukkig is de stad nu helder verlicht met al die feestverlichting dus de fietsers zullen wel gezien worden. Daar komt ook nog eens bij dat met de feest maanden in aantocht de meeste studenten wel een of ander knipperende lichtje op de mijter of kerstmuts hebben zitten. Vandaag liep ik naar de jumbo en zag een bejaarde vrouw met haar rollator lopen, en blijkbaar heeft ze iets niet goed begrepen van al het nieuws over de onverlichte fietsers. Mevrouw had zelf aan beide armen twee banden bevestigd welke licht afgaven. Het leek wel weel vliegtuig, nee een vogel, supergirl?, nee gewoon een omaatje dus. Zal ik het mensje ooit eens omver gelopen hebben in het donker?, en dat ze daarom nu die verlichting mee draagt? Nee dat had ik wel geweten, enne het is wel zo dat die oma zich kwetsbaar maakt voor rovers, want die zien haar al van ver af aan komen. Maar misschien is ze daar met judo lessen ook op voorbereid. Bang als ik was voor klappen heb ik dat maar niet aan het dametje gevraagd.

Kortom rij veilig, rij met het licht aan, of rij niet (lekker politiek correct........

1 opmerking:

Anoniem zei

Ben inmiddels een bekende van de lokale politie als het gaat om verlichting - men is er immer nog niet uit of een hardloper nu wel of niet met verlichting moet lopen. Loop met een reflecterend hesje... zou toch genoeg moeten zijn ? Een lichtje op de rug vind ik prima maar op m'n borst gaat heel erg irriteren tijdens het hardlopen.