zaterdag 24 november 2007

Reunie with the deafs

Afgelopen vrijdag was het zover, niet mijn vakantie begon maar ik had een heuse reunie. Een reunie van de middelbare school welke in reeds in 1991 verlaten had. In het begin twijfelde ik nog om te gaan, want het is immers zn lang geleden en met sommigen oudklasgenoten heb je via hyves wel regelmatig contact. Na wat aandringen van oudklasgenoten besloot ik toch te gaan, ik had het nog bijna gemist ook want was in de veronderstelling dat het op zaterdag was. Na het werk ging ik er lopende naar toe, was nog best een hele trip maar ja een loper als ik vindt dat niet erg. De school ligt in een rustige omgeving midden een het Ina boudierplantsoen waar ik vele voetstappen heb achter gelaten. De school was op de nieuwe uitbouw na weinig tot niets verandert, zelfs de gordijnen hingen er nog (verkleurd). De klaslokalen zelf waren nog net als vroeger alleen stonden er een rij computers in elk lokaal. Toen ik er les kreeg waren er nog niet eens geen computers, dus de school was met de tijd mee gegaan. In heb begin werd ik niet herkend, ja door een enkeling maar de meesten hadden geen idee wie ik was. Dat is niet zo gek, in die tijd liep ik met een bril en had een groot bos haar op de kop. Nu is het kaal en draag ik al jaren geen bril meer. Ik vond het niet zo erg dat ik niet meteen herkent werd want zo kon ik nog even rustig door het gebouw lopen.

Ik zag veel oudschool en klasgenoten waarvan sommigen nog duidelijk herkenbaar waren, en dat is ook niet zo moeilijk als je na zoveel jaar nog steeds het zelfde kapsel draagt. Anderen waren duidelijk ouder geworden, maar ja wat wil je ook het was immers 16 jaar geleden dat ik de meesten voor het laatst heb gezien. Er waren ongeveer 300 slechthorenden bij elkaar, en dan kan je misschien wel voorstellen hoeveel decibel aan lawaai dat opleverde. Ik heb me toen wel afgevraagd hoe ze hier een vergunining voor los gepeuterd hebben bij de gemeente. Zag het al voor mij dat er bij de politie talloze klachten over het lawaai binnen kwamen. Dat er geen bewaking was verbaasde me met zoveel dure gehoorapparaten bij elkaar, wel was er EHBO aanwezig, want vroeger boterde het niet zo tussen de Grunners en Fryzen dus mischien wilden ze daarop voorbereid zijn.

Op z on reunie ben je voornamelijk bezig om elkaar te vertellen wat je zoal doet en wat je uitgespookt heb de afgelopen 16 jaar, In mijn geval hadden ze beter een microfoon kunnen geven en dan had ik de hele meute in een keer kunnen doen. Grappig was ook te horen hoe het met de klasgenoten ging, en wat ze daadwerkelijk zijn gaan doen, waar een altijd een schilder wilde worden was nu een systeembeheerder. Velen meiden waren al moekes geworden, en anderen waren geen steek veranderd en nog net zo lelijk als vroeger. Veel leerkrachten bleken er nog steeds te werken en dat al die jaren lang! Je zal er zelf ook haast doof van worden lijkt me. Na wat gegeten te hebben werd er vrolijk doorgepraat en gedaan. Herinneringen werden naar boven gehaald, eigelijk net zoals oude mensen het doen. Later sprak ik nog een dame, die er ook op de school gezeten heeft. Na een tijdje van babbelen hebben we elkaars naamplaatje maar uitgewisseld, zoal vrijgezellen dat horen te doen op een vrijgezellenfeest ofzo. Later op de avond was ze toegevoegd op hyves. Kortom het was leuk!

Geen opmerkingen: