maandag 18 juni 2007

Een berg (oud) sentiment


Zoals eerder al geschreven had ik mij een paar nieuwe loopschoenen gehaald, paar nummer 13 als ik me niet vergist. De kast ligt vol oude schoenen, schoenen waar ik mee de eerste looppassen heb gezet, schoenen waar ik marathons mee gelopen heb, schoenen welke mij veel bloed, zweet en tranen heeft (waarvan sommige letterlijk) gekost. Toch doe ik ze niet weg, ik ben toch meer een Nederlander dan ik zelf gedacht heb. Dat sparen zit er nog steeds een beetje in en ook al zijn de schoenen versleten wegdoen zal ik nooit zomaar doen. Duizenden en nog eens duizenden kms hebben die schoenen met elkaar gemaakt. Al die kms zijn mij dierbaar dus ook die schoenen waarmee die kms gelopen zijn. Het is echt niet zo dat ik verwacht dat ze later in het museum terecht komen, maar het is meer het sentiment. De Adidassen hebben hun werk naar behoren gedaan in Barcelona en Berlijn terwijl de Nikes mij in het begin op gang hielpen en hielden. De Assics hebben mij naar Prs gelopen terwijl anderen van het merk mij dikke tranen bezorgden. Als ik voor elke gelopen km een euro zal krijgen dan zal ik mijn baan op kunnen zeggen. Maar ja lopen draait bij mij niet om geld, lopen is voor mij een passie dus ware liefde en dat is onbetaalbaar.

Wat haast ook onbetaalbaar lijkt is het gedrag van de aanschafprijs van alle schoenen, als je die bij elkaar op telt word je op zn minst een beetje misselijk. Maar ja geld moet niet echt een rol spelen bij het uitoefenen van je passie vindt ik. Oké ik heb makkelijk praten, want heb net schoenen van de baas gekregen en we zijn natuurlijk hier erg verwent met alle luxe die wij ons kunnen veroorloven. Het nieuwste van het nieuwste ligt er in de winkel, de nieuwe schoenen van mij hebben bijvoorbeeld in de zool een uitholling voor een Ipod-chip. Verder bestaan er van Adidas al schoenen die zichzelf corrigeren dat hoef je niet eens zelf meer te doen. We zijn door een door verwend, zwenk je wat uit naar links of rechts, heb je platvoeten, of juist hele smalle voeten overal is er wel een oplossing voor in de hardloopwinkel. Het is natuurlijk wat je je voor je passie over hebt, en als je helemaal geen geld hebt of er geen geld aan wilt besteden kan je altijd nog zelf creatief zijn zoals de bovenstaande (Afrikaanse) loper gedaan heeft, en volgens mij zijn het duidelijk Nikeairs gezien de ventiel aan de voorkant, maar wat maakt het uit? hardlopen doen ze daar allemaal heel hard met of zonder al die nieuwe moderne dingen in de schoen.

Misschien hebben ze daar wel belang bij mijn oude schoenen, voor het Museum in Kenia....

Geen opmerkingen: