woensdag 8 juni 2005

7 juni 2005 Schrijven voor dummies

Om elke dag iets te schrijven is best wel moeilijk, want soms lijken de onderwerpen die ik hier aansnij volkomen leeg en nutteloos en onzinnig, maar toch is het een kunst om elke keer van de letters hele zinnen te maken en die weer in dit blokje zien te krijgen. Ik probeer het altijd de ene is beter dan het ander stukje, het is maar net hoe de pet staat en vaak ook hoe laat het is. Nee het niets mee te maken hoeveel wijn er al door gegaan is, integendeel hoe meer wijn hoe beter de stukjes zijn. Ik zit nu aan de spa rood, of zal ik nog effe een fles rose openmaken?
Maar goed heb nu ook het idee, nou ja daar loop ik al een tijdje mee om iet te gaan schrijven, zelfs denk ik aan een roman of een thriller. Het moet niet gaan over politiek want dan zit ik straks voor de rest van mijn leven ondergedoken, misschien kan ik dan samen met Hirsi alyaan in zn safehouse wonen! Dan heb ik al wel een idee voor een boek namelijk : de meisjesfabriek. Maar helaas voor haar zie ik dat ook niet zitten want hoe zit het dan met mn hardloperij? dat moet ook door blijven gaan hoor. Ik kan natuurlijk ook een boek schrijven over hardlopen zoiets met een pakkende titel zoals Ik ben Speedy en doe wat in de loperij. Je kan er nog wel jaren over nadenken van hoe en wat een boek, maar hoe voorkom je dat je boek na jaar voor 2,50 euro over de toonbank bij de slegte gaat? Of dat er tientalen gelijk ervan bij de kringloop in de rek staan? Nee ik moet een boek schrijven waarvan men zegt van goh, dit boek is goed, precies goed voor onder de scheve kast. Kijk als ze dat zeggen ben ik al lang blij. Dat gebeurd er nog es wat mee he maar ja ik kan wel woorden hier zitten te verknoeien laat ik eerst maar es beginnen te schrijven. Hoe pak je dat aan? heeeeeel simpel gewoon het stappenplan bij langs gaan:

1. afzondering - Hirsi ali bv leeft al in afzondering, andere jan lullen gaan ergens in een buitenhuis in zuidspanje zitten te schrijven. Deze Janlul heeft als enige optie om zijn rolgordijnen naar beneden te trekken om zich af te zonderen. Maar dat houdt ok niet stand want de buren zijn errug nieuwsgierig als ze me een week niet hebben zien lopen.
2. Voorraad - Zonder dit hou je het niet lang vol, dus effe naar Jumbo genoeg wijn, spa rood, japanse mix en nog wat groente inslaan voor 2 maand.
3. Alle contacten met buitenwereld verbreken, dus mobiel uit, internet eraf, kabel uit de tv en gehoorapp uit dan zijn we helemaal klaar.
4. Dan ben je te schrijven gewoon letter voor letter, woord voor woord en zin voor zin. wanneer een verhaal opgang heb dan typ je zo door tot het einde, en tja waar is die einde? in de ergste geval een muis of een RSI arm, en in het gunstige geval een waardeloos onverkoopbaar shitverhaal.
5 . Verder gaan met je leven als dat nog mogelijk mocht zijn.

Nou zo zie je maar weer, schrijven is fijn en het is altijd nog zo wie schrijft die blijft!!!!!


Rogier

Geen opmerkingen: