maandag 18 december 2006

Kerstkaart


Vanuit alle hoeken van het land en de rest van de wereld belanden de kerstkaarten weer bij mij op de mat. De eerste groeten met bossies en brasas en mi stimba bo heb ik reeds ontvangen. Bij sommigen staat alleen heel kort de naam, en dat is dan bijna elk jaar hetzelfde al wisselt het nog wel eens in welke hoek de naam staan. Sommige namen zet je aan het denken van wie zijn dat nog maar? Anderen zetten er hele teksten neer zoals van een sma die schreef dat ze een heel apart gevoel van binnen kreeg als ze mijn wartaal las. Tja ik voel me heel vereerd natuurlijk maar ze is leerkracht Nederlands dus nu zit ik te twijfelen wat voor gevoel dat wel niet zal zijn aangezien wartaal niet bekend staat om zijn zuiver Nederlands.Maar ja echt zuiver ABN (niet te verwaren met DE bank) is onwartalig dus zal ik dat nooit doen. Maar goed die kerstkaarten gedoe is natuurlijk best schijnheilig. Tja zelf doe ik er ook flink aan mee maar als je er over nadenkt is het toch apart om middels een kartonnetje de wensen over te brengen. Van dushis van over zee kan ik het heel goed begrijpen, maar bijvoorbeeld van je ouders, die je de kerst zowiezo al ziet is het natuurlijk wel apart maar ja beter dubbel op dan helemaal niet toch?

Mijn voorkeur zal zijn om persoonlijk een groet te gaan brengen, nou ja hier in de wijk zullen genoeg studentes er maar al te blij mee zijn maar voor de rest. Volgens mij sturen we gewoon kaarten omdat de ander ze ook stuurt en jij niet achter wil blijven of dat anders men denkt dat jij te zuinig voor kaarten bent. In vele huishoudens worden driftig stapels kaarten geschreven, met vaak alleen de naam van de afzender. Hoe gemeend is een kerstkaartje dan? Je kan dan beter gaan bellen denk ik en als je dan 40 man moet bellen red je het makkelijk met een gemiddeld prepaid-pakket. Maar dan zit je echt met de bek vol tanden want wat moet je wel niet zeggen tegen een persoon die je eens per jaar een kaartje stuurt en verder weinig of niets van verneemt. Je vraag in het algemeenheid hoe het met de vrouw, kids, ziekte en baan gaat en dan beloof je snel eens langs te komen zoals elk jaar rond kerst. Het is een jaarlijks terugkerend ritueel sommigen noemen het kerstgedachte, maar dit soort ‘’ gedachten ‘’ mogen niet beperkt blijven tot deze dagen maar moeten gelden voor het hele jaar. Want niets is dommer als je kerstkaart retour wordt gestuurd omdat de geadresseerde vorige jaar met kerst is overleden of dat die persoon voor een langere tijd onderdak heeft gevonden bij de overheid. Ja broeders en zusters dit begint steeds meer op een normen – waarden preek van dominee Wartaal te lijken, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Omdat ik nu eens anders wil aan pakken dan andere jaren stuur ik mijn kaartje expres te laat en geef het als titel ‘’ Wartaal is laaaaaaaaaat!!!!! “ Oke het is een beetje afgepikt van Raayman maar dat mag de pret niet drukken ik mag nu trouwens wel eens snel met de enveloppen beginnen…………….

1 opmerking:

Anoniem zei

Tja Rogier als we je dit jaar geen kaart hadden gestuurd had je wel even raar op je neus gekeken.
Groeten van een "verontwaardigde" moeder