dinsdag 12 december 2006

Kerststemming

Hoe kom je in godsnaam in kerststemming als het een graad of 10 te warm is voor deze tijd van het jaar, deze gedachte komt spontaan in me op toen ik van me werk naar huis liep. Wat me tot zulke gedachten aanzette weet ik niet wel dat ik langs de martinitoren liep en daar al wat mensen met trieste gedachten naar boven gingen, en ook heel snel weer naar benee. Misschien was het ook wel de troosteloze kerstversiering in de stad, want op de kerstboom op de grote markt na is het allemaal wel erg troosteloos. Al jaren hangen dezelfde feestverlichting in de winkelstraten, nooit iets nieuws of anders. Maar ja misschien komt het omdat het te warm is, de vers overgevlogen pet uit Berlijn zat me te kriebelen op mijn hoofd dus de bijbehorende oorwarmers kon ik in geklapt laten. Misschien komt het ook wel door al het neppegedoe, weer dat kermisje en de ijsbaan om de kerstboom is natuurlijk een leuk idee maar ook zoo nep. Vroeger ja vroeger toen ik heel klein was lag er sneeuw met kerst, en niet een beetje maar hopen en daar heb ik heel wat Ernies en Berts van gemaakt. Maar ja we hebben zelf met zn allen de aarde lopen te verzieken dus een witte kerst komt noooooit meer weer, net zo goed als die ooivaar nooit maar in Den Haag durft te landen ( Oo oo den haag).

Maar ik hou mezelf voor de gek om deze dingen er bij te halen om zo te proberen uit te leggen hoe en waarom ik geen kerststemming bezit. De feitelijk reden zijn de fotos van mijn ouders, die zijn naar Berlijn geweest van het weekend, en ja daarom was ik in Hoogezand. Ze lieten me fotos zien van de kerststemming in Berlijn. Nou zoals je weet pakken Duitsers alles altijd wel goed aan maar dit was echt toppie. Lichtjes, sfeer, lichtjes en nog eens lichtjes en dat alleen wat ik op de fotos heb gezien. Nou dan lijkt het hier echt derde wereld, nou ja Groningen is dan een soort van tweede wereld en Hoogezand de derde wereld. In Hoogezand is het niet zo moeilijk want veel mensen zijn er opgekleed om in een spotje mee te draaien voor '' Geef doekoe voor Kosovo '' Maar ja jaloerzie is een ziekte en het gras is bij de buren altijd groener. Nu kan ik nog verder gaan lopen zeuren er over of met afgunst die fotos blijven bekijken, maar ik kan ook in actie komen. Kan me vastketenen aan de kerstboom of in de politiek gaan en zorgen dat het kerstbudget vertienvoudigd nee beter vervijftigdvoudigd wordt want zo kunnen we de Duitsers alleen overtreffen. Nee die echte kerststemming komt noooit meer terug of we moeten met zn allen naar der heimat, en dat doe je natuurlijk ook niet als echte Nederlander. .......

Nee een echte kerstgedachte is dat Sara en Ammar de kerstboom in Pekela kunnen optuigen in plaats van die van de ambassade in Syrie........

2 opmerkingen:

PrinceMoXi zei

kom naarde echte metropool
randstad-Amsterdam..kerstlampjes, angglichte gebouwen meerdere ijsbanen en... waar kan je romantic langs de anagelichte grachten lopen. sorry berlijn...er kan er maar één de winnaar zijn.

Anoniem zei

hoe is het met je derde kerstdagstemming?

ik heb me ingeschreven voor de halve in RNM.