zaterdag 5 mei 2007

Vrijheid

Vandaag was ik In het park, zat er met een biertje wat te lezen tot ik werd afgeleid door wat vrouwelijk schoon wat er liep alsof ze in Benidorm waren. Door de overdadig aangebrachte tattoos verloor ik al snel mijn belangstelling er voor. Ik keek naar de lucht, en zag er een vogel in een vrije vlucht over de vijver zweven. Het beestje was erg fanatiek bezig met vliegen en wilde er niet mee ophouden, wel 10 minuten lang vloog het door de lucht zonder te landen. Voor een vogel is dat de gewoonste zaak van de wereld, maar voor een hardlopende mens zoals ik is het haast niet voor te stellen dat je langer dan een zweefmoment in de lucht kan blijven. Het vogeltje had maar even gezeten of het vloog al weer vrolijk en blij door de lucht net alsof het vogeltje wist dat er vandaag wat te vieren viel. Het lijkt gek maar om een vrij vliegende vogeltje op 5 mei te zien vliegen gaf toch wel een speciaal gevoel. Hoe hier nu weer ineens op kwam weet ik niet maar het zal best wel eens door het halve litertje bier zijn werk al gedaan had. Een vrije vogel heeft weinig te vrezen, al moet hij wel uit kijken voor zijn natuurlijke vijand nummero uno de poes maar voor de rest is het wel een lekker leventje. Nooit op tijd uit hoeven te vliegen om op tijd op het werk te komen, nooit geen onzinnige belastingen hoeven te betalen. Maar misschien vergis ik me ook wel en is dit vogeltje eentje die onder de plak bij moeder de vogel zit, en dat hij op dat moment eigelijk op zoek moest zijn naar eten voor het vogelgezinnetje, maar het niet kon laten om aan de vrijheid te ruiken. Ruiken aan iets wat het ooit eens heeft gekend maar door een vaag van verstandverbijstering allemaal kwijt is geraakt. Als je dit vertaalt in de hedendaagse grotenmensen wereld ben ik terecht blij dat ik nog vrijgezel ben. Volgens mij is het dan met die vrijheid dan wel gedaan. Ineens kwam er fragmenten van een oud liedje mijn geheugen binnen gefladderd.

En alleen de vogels vliegenvan Oost- naar West-Berlijn
Worden niet teruggefloten,
ook niet neergeschoten
Over de muur, over het IJzeren Gordijn
Omdat ze soms in het Westen,
soms ook in het Oosten willen zijn
Omdat ze soms in het Westen,
soms ook in het Oosten willen zijn.

Geen opmerkingen: