woensdag 10 oktober 2007

De afrekening

Al een aantal weken zat ik er op te wachten. Eigelijk had ik het al veel eerder verwacht want als ze iets van je moeten zijn ze altijd erg snel. Dit keer bleef de afrekening op zich wachten. Nou ja veel had ik niet te vrezen want Holleeder zit al een tijdje vast en ben wat energieverbruik maar erg zuinig. Maar goed het is toch altijd maar spannend wanneer en hoe hoog de afrekening zal zijn. Vandaag was het er eindelijk, ik liep de straat in en zag het al meteen aan de brievenbus waarvan het klepje niet goed gesloten was. Heel voorzichtig deed ik mijn voordeur open, want tja met een afrekening weet je het immers maar nooit. Daar lag het op de mat, de afrekening van 2007 van mijn eigen energieboer. Het ging al mis met het openen van de envelop want echt ik sneed me aan het papier. Dat voorspelde al niets goeds. Na mijn EHBO technieken was opgefrist te hebben begon ik aan poging 2 om de envelop open te maken, het trillen van de telefoon maakte een einde aan deze tweede poging. Een dushi smste, maar ja die kan wachten dacht ik bij mij zelf. Nu scheurde ik de envelop open, en las de inhoud. Las de inhoud nog eens, en daar nog een keer. Jaren (eigelijk al zolang ik hier woon) moet er geld bij. Ook al zit je in je eentje kou te kleumen in de winter als je te gierig bent om de kachel hoger dan 15 graad te zetten bijbetalen was gewoon standaard. Waarschijnlijk zijn de aandeelhouders tevreden, of misschien doet die nieuwe ketel toch goed zn best want voor het eerst sinds 9 jaar krijg ik geld toe!!! Niet een paar tientjes maar een beetje boel meer, de absurd hoge voorschotbedragen bleken toch veel te veel van het goede te zijn. Om eerlijk te zijn kon ik met dat voorschotbedrag maandelijks een heel dorp (1000 man ) in een of ander hongerland in Afrika voeden. Wat heb ik er daadwerkelijk mee bekostigd?, waarschijnlijk de golfclublidmaatschap van een van de bestuursleden, of misschien wel zijn nieuwe Jaguar wie zal het zeggen? Kijk als de energieboer nu eens zn dorp ging sponsoren met al dat geld dan had ik er geen moeite mee. Maar gelukkig zijn de rollen nu om gedraaid, en mogen ze mij eens terugbetalen, dan bekostigen ze voor mij mijn reis, of misschien wel een supercomputer welke nauwelijks stroom vreet.zodat zij er zo weinig mogelijk profijt van zullen hebben. Natuurlijk heeft de nieuwe cv-ketel zijn werk afgelopen jaar naar behoren gedaan, maar het kan natuurlijk altijd nog beter en daarom gaat vanaf nu de helft van de lampen weg, en de kachel blijft uit tot half maart. Oo wat zullen ze daar schrikken als ze weer zoveel terug moeten betalen! Heerlijk toch, al moet ik er de hele winter voor in het donker zitten.


Nou maar eens snel achter die superzuinige pc aan………….

Geen opmerkingen: