woensdag 24 oktober 2007

Wie doet ut nog ?


Wie schrijft nog wel eens zelf een brief, met schrijven bedoel ik natuurlijk niet effe snel typen maar echt met pen en papier een mooie brief schrijven. Ik denk dat het er nog bar weinig zijn. Het toetsenbord en printer hebben de taken overgenomen van pen en papier. Zelf heb ik complete boekwerken aan brieven geschreven. De meesten gingen naar Suriname, en dat kwam vooral omdat dat de vrouwen daar van schrijven houden en verzot waren op mijn geschreven woorden. Maar ook ik ben langzaam overgestapt op het toetsenbord. Dat is jammer, want een handgeschreven brief is veel en veel persoonlijker en oogt ook veel mooier. Deze tijd staat in teken van weinig tijd en snelheid en daar past het schrijven van een handgeschreven brief niet bij. De wereld wordt er zo een stuk onpersoonlijker door, en daar doe ik ook rustig aan mee. Schreef ik eerst 3 velletjes vol woorden aan een dame in Suriname, volstaat nu een snelle mail van hoogstens 200 woorden. In de mail staat altijd steevast de zelfde woorden zoals druk, druk, druk terwijl dat de grootste flauwekul is. Want voor een brief maak je gewoon tijd. Ik ben niet de enige want krijg al tijden louter mail. Ook van de overkant (sranan) en die gaan altijd over heet en regen. Het is makkelijk en het kost je ook geen zegels maar toch doen handgeschreven woorden zoveel meer. Wordt er op de bassisscholen nog wel les gegeven in het handschrift? ,vraag ik me spontaan af. Duiken de kids meteen de computerlokalen in om "blind" te leren typen? Gebruiken zij dan ook louter afkortingstaal? Zoals ILY (i love you) of BRB (bie right back, waarvan ik dacht dat ze het over bruinebonen met rijst hadden) Het stomste zijn nog wel die xxx die als kusjes door moeten gaan, nou als ik een brief schrijf stikt het van de bossies en brasas want dat is toch veel leuker? Het handschrift gaat langzaam maar zeker verloren, en dat is een zeer kwade zaak want indruk maken op een dame maak je niet met Ariel black of '' Times New Roman als handschrift. Indruk maken op een dame doe je met je eigen hand geschreven brief. Om het goede voorbeeld te geven zal ik eens per week zelf weer een brief schrijven met mn eigen hand. Of ik dat vol ga houden in deze drukke tijd is nog maar de vraag. Maar het voornemen is er!!!

wie schrijft die blijft (heel misschien een beetje achter)

Geen opmerkingen: