dinsdag 15 januari 2008

zakje bij?

Overal, werkelijk overal krijg je een plastic zakje bij. In de supermarkt voor je boodschappen, bij de afhaalchinees voor je bami, bij de slijterij voor de wijn, bij Blokker voor je kaarsen en bij de toko voor je kousenband. Niet alleen jij en ik doen het maar de rest van de wereld ook. Al die miljarden mensen gebruiken dagelijks een plastic zakje voor het een of ander. In China zijn ze bezig die dingen af te schaffen omdat het te schadelijk is voor het milieu. Dat is ook niet gek dat ze er als een van de eerste mee beginnen want zij zijn ook met de meesten. In een aantal Europese landen zijn de gratis plastic tasjes ook al verboden. Nederland loopt wat dat betreft weer eens achter maar ook hier zal men er eens aan moeten, want ik heb zo het idee dat wij hier in dit kikkerlandje de grootste sloddervossen (op Amerika na) van de wereld zijn. Een gewone zaterdagmiddag is al goed voor een heuse mount everts berg met plastic tasjes. Dan hebben we het nog niet eens over Koninginnedag en dat soort feestelijke dagen. We gebruiken zoveel plastic tasjes dat we allang 300 keer de gat in de ozonlaag mee hebben kunnen dichten, en niet alleen de ozonlaag maar de rest ook! Maar goed dat zoiets niet gebeurt want het zal lekker zweten worden anders onder een laag plastic. Wij kunnen wat dat betreft een voorbeeld nemen aan de mensen in de derde wereld, want die hergebruiken bijna alles dus ook die tasjes van plastic, daar maken ze in Ghana bv kinderspeelgoed van, of in India sierbloemen, en in Oeganda gebruikt men de tasjes als kapotjes. Dat laatste zie ik mij zelf nog niet doen, lekker seksen met een tasje van Jumbo om je snikkel. Ze zal maar uitslag krijgen van de inkt die komt nooit weer in Jumbo.

Maar goed een beter milieu begint bij jezelf vindt ik en ook anderen. Omdat ik ook zon stadsmens ben die voor elke boodschapje bij Jumbo weer een nieuwe tasje meent vond ik het eens tijd worden om een heuse krat te kopen. Het was eigenlijk om te schamen z on grote verzameling tasjes ik in de kast had liggen, daar had ik een heel dorp in Oeganda een half jaar lang van kapotjes mee kunnen voorzien. Voor ieder wat wils want de tasjes zijn er in allerlei maten. Ik moet wel zeggen dat het effe wennen is om dat ding mee te sleuren naar de winkel. Je v voelt je een beetje zn butje wat zo graag anders wil doen dan de rest wat er in de winkel loopt. Maar na een paar keer is dat gevoel weg en is zn kratje gewend. Wat ook handig is, dat je het kratje volgooit en als het vol is kan er niets meer bij dus koop je niets geen extra dingen. Dus milieu bewustheid scheelt je meteen ook wat centen. Al moet ik zeggen dat ik ze ook wel hergebruikt, niet als kapotjes natuurlijk maar als pedaalemmerzakjes, maar ja daar heb ik mooi andere plastic voor..........

Ach een beter milieu begint heus bij jezelf.....

Geen opmerkingen: