maandag 21 april 2008

Chinatown

Groningen lijkt steeds meer op een Chinese stad bedacht ik me toen ik door de binnenstad liep. Sinds vandaag sieren rode Chinese lampions de straten. Dit in kader van de manifestatie ‘’ Go China! ‘’ welke Groningen het samen met Assen organiseert. Het Drents Museum en het Groninger Museum staan dit jaar geheel in het teken van China. Het project ‘Go China! Assen – Groningen’, met vijf tentoonstellingen, avant-gardekunst en Chinese hedendaagse kunst, toont de veelzijdige en rijke cultuur van China. Een Chinese kunstenaar wil heel graag de Martinitoren behangen met Chinese lampions. Niet een of 2 maar 80.000 duizend!!!, dus de olle grieze kleurt rood de kleur van China. Natuurlijk is dit jaar niet toevallig zo gekozen met de olympische spelen die China gehouden worden. Maar moeten we wel Go China?, want als je in de stad rondt kijkt heb je genoeg Chinese invloeden. Restpostzaken welke vol zitten met goedkope artikelen uit China. De rest van de winkels liggen de wat dure spullen uit China.

Veel Chinese studenten die op kleine fietsjes zich door het Groningse verkeer wagen. Maar anders dan de Groningse fietsers blijven zij netjes in het verkeer en doen net alsof de hele stad voor hun alleen is, dat ook niet zonder reden natuurlijk want in China staat voor op de stoep fietsen een lange gevangenisstraf. De dames laten zich niet zo snel verleiden door een voor hun veel te grote Groningse kerel en kopen de pindas nog gewoon bij de toko. Maar goed hoe dichter ik bij huis kom hoe meer ik me in China waan. De nieuwe Ebbingestraat lijkt de laatste jaren zich te ontwikkelen tot een echte Chinatown. Links en rechts schieten Chinese toko's als paddestoelen de grond uit,Indische afhaalrestaurants zijn er ook in grote getalen aanwezig. Sinds kort is er zelfs een Chinees kapperszaak en die zijn van alle markten thuis want daar kan je naast knippen ook gemasseerd worden. Dat moet ik zeker onthouden voor wanneer ik een marathon gelopen heb. Met al die Chinese zaken heb je er natuurlijk ook veel Chinezen rondlopen die op zoek zijn naar Chinese dingetjes. Dus hoezo GO China?, ik ga nie na china, want ben al een beetje in China.....

Geen opmerkingen: