maandag 28 april 2008

Niemand is illegaal!

Ik stond op het stadion te wachten op de trein die me weer naar Groningen zal brengen. Al een tijdje staat er ook een groepje Chinezen te wachten. Deze werken waarschijnlijk bij een van de wokrestaurants in de buurt. Het is opvallend dat ze allemaal vriendelijk zijn en je met een lachend gezicht begroeten. Maar misschien is dat meer uit eerbied omdat ik 2 koppen groter ben dan de grootste van hun. Maar misschien lachen ze me ook uit, want laatst kreeg ik van mams wat overgebleven Chinees mee, en daar stond ik tussen de Chinezen die elk ook allemaal een eigen zakje met eten bij zich droegen. Zoiets schept natuurlijk wel een band, al ben ik niet zo dat ik meteen ga vragen wat zij allemaal in hun bakjes hebben zitten. Ikke nasi, kerriekip, Foe yung hai, babipangang en julie dan???? Ik zie ze al denken van wat een gek, dus laat ik mijn bakjes met Chinees maar mooi in de tas. Maar toch geeft het een soort samenhorigheid met die Chinezen als je daar in het donker op de trein staat te wachten. In die paar minuten dat we gezamenlijk wachten leer ik wat Chineze woordjes. De heren die er bij staan zijn vaak wat minder spraakzaam dan de dames. Misschien hebben ze geen zin om te praten of zijn ze gewoon moe, de dames kletsen gewoon heerlijk verder alsof ze niet een hele dag hebben gewerkt om van die volgevreten Nederlanders te bedienen. Wat dat betreft zijn vrouwen met elkaar overal hetzelfde op de wereld, maar het is wel leuk om de laatste roddels in het Chinees te horen. Aan hun gezichten is duidelijk te zien dat ze ook deze avond niet stil hebben gezeten., om het harde werken staan de Aziaten bekend om en daar kan je alleen respect voor hebben vindt ik.

Het tafereel bekijkend denk ik terug aan de woorden die ik eerder op de avond gezegd heb. Toen vond stellig dat al die illegale Chinezen (850) die zich hadden aangemeld voor asiel omdat hun was wijs gemaakt dat op koningendag iedereen die in de procedure zit een generaal pardon kreeg moesten vastzetten zodat die groep niet weer de illegaliteit indook. Zoiets klinkt erg eng populistisch ala Verdonk of Wilders, uitspraken doe je makkelijk maar mensen vastzetten omdat ze zich ergens op een bepaalde plek op de aardbol bevinden? Als je van een groep illegalen geen last heb is dat wel van de Chinezen. Die werken hard en die zorgen voor zich zelf en elkaar. Verder is het in tegenstelling tot andere groepen een gesloten gemeenschap. Zoals mijn vader wijs stelde dat je geen illegalen vast zet alleen om het feit dat ze illegaal zijn, wanneer men in de fout is geweest is het natuurlijk andere koek. Weer kijkend naar die groep hardwerkende Chinezen besef ik hoe bekrompen mijn gedachten eerder die dag waren. Maar je kan aan een mens niet zien of het een illegaal betreft, ruim zestig jaar geleden bedachten de Duitsers de Davidster om een bepaalde bevolkingsgroep uit de massa te kunnen onderscheiden. Nu kan je het onderscheid gelukkig niet meer maken, want we zijn allemaal mensen op dezelfde aardkloot met dezelfde rechten en plichten. Stel eens voor dat van die groep op het station illegaal waren?, het hoef niet maar het kan maar zo en hoe kom je er achter? Ik had bijvoorbeeld heel hard ‘’ Rita Verdonk ‘’ kunnen roepen, en dan maar kijken wie het hardst wegrent. Misschien ontdekt ik zo nog wel een Chinese hardlooptalent, en dan die laat ik dan mooi effe een contract ondertekenen waarmee ik mezelf me als manager aan die toekomstige wereldtopper verbindt. Zo werkt het nu eenmaal, met zijn allen roepen we heel hard dat alle illegalen het land uit moeten omdat het zo vol is volgens sommigen. Maar diezelfden vergeten dat ze vaak dankzij hun zich kunnen vol eten met de lekkerste exotische gerechten. Men schijnt een ding soms te vergeten (zelfs ik) en dat is: ‘’ iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen ‘’


Dus voor iedereen, the scene.....

IEDEREEN IS VAN DE WERELD

Dit is voor de misfits die je her en der alleen ziet staan
die onder straatlantaarns eten
en drinken bij de volle maan

Dit is voor degenen die je overal herkent
deze is voor jou en mij
want dit is ons moment

Ik hef het glas op jouw gezondheid
jij staat niet alleen

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen

Deze is voor iedereen die passie heeft en die voor passie gaat
In het donker kan ik jou nooit zien
maar ik weet dat jij daar staat

Rood, zwart, wit, geel, jong, oud, man of vrouw
in het donker ben je nooit te zien
maar deze is van ons aan jou

Geen opmerkingen: