vrijdag 11 april 2008

Oud nieuw


Vandaag was ik in huis wat dingen aan het opruimen, wat papieren wegstoppen het opruimwerk waar je nooit echt aan toe komt je kent het wel. Ik was er lekker mee bezig tot mijn blik op een vrij dikke map viel. Ergens in de verte van mijn geheugen kwam die wel bekend voor, om er achter te komen wat het was pakte ik het nieuwsgierig uit de kast. Het bleek de verzameling kranten en artikellen te zijn die mijn oma altijd spaarde. Ze spaarde uiteraard niet de aanbiedingen maar nieuwsfeiten welke wereldnieuws waren. Zo kwamen er wat kranten uit de oorlog waarvan eentje me opviel. namelijk die waar in de dood van Hitler vermeld wordt. Zoals je kan zien op de afbeeling is het een vrij kort en zakelijk stukje zonder fotos. In die tijd waren de communicatiemiddelen zeer beperkt, de krant heeft het nieuws ook zelf van de radio moeten halen. Toen waren er zoveel dingen niet, zoals internet, mobiele telefoon, satalietverbindingen en digitale opslag. Een krant als toen maken zal nu totaal onmogelijk meer zijn, nu is het meer foto dan tekst. De teksten die nu geschreven worden drukken de lezer ook naar een bepaalde richting. Het leek of ze vroeg wat zakelijker of afstandelijker waren met het nieuws. Zo ook de maanlanding van de Amerikanen, niets geen digitale fotocamera maar gewoon nog een met een rolletje. Ach het blijft wel leuk dat oud nieuws


Geen opmerkingen: