vrijdag 18 april 2008

Overleven bij de Zweden

Vandaag was ik op tijd vrij en het leek me een goeie gelegenheid om eens naar de Ikea te gaan. Ik had wat dingetjes nodig zoals een fatsoenlijke bureaulamp en de lampen boven de tafel wilde ik ook wel een keer anders hebben. De Ikea in Groningen is groter dan een groothandel en heeft ongeveer een oppervlakte van 29.000 vierkante meter. Dus genoeg stapelbedden, stoelen, pannen, kussen, posters, kinderspeelgoed en ander huishoudelijk te verkrijgen mits er voor betaald wordt natuurlijk. Het werd een hele wandeling met grote gevaren want onderweg kwam ik onopgevoede rondvliegende kinderen ontwijkend, voorbijrazende huishoudmoekes die op tijd thuis wilden zijn voor Goede Tijden, een club bejaarden welke dachten dat de hele Ikea voor hun was. Vooral die kinderen en bejaarden zijn vervelend, want die luisteren voor geen meter en als ze hun zin niet krijgen gaan ze gekke dingen doen. Kinderen vliegen dan overal op, en de bejaarden doen eng met het zuurstoftankje of rijden zomaar ineens achteruit met hun gemotoriseerde rolstoel. Maar ja je laat ze mooi in hun waarde want het zal waarschijnlijk het uitstapje van het jaar zijn geweest. Maar goed na 25 minuten schuifelen waar ik toch zo de teringhekel aan heb was ik eindelijk bij de lampen afdeling. Genoeg keuze, eigelijk te veel want je weet geen keuze te maken, en dan nog eens te zwijgen over al die aparte Zweedse namen die ze voor de artikelen bedacht hebben. Ineens zag ik in een hoekje een mooie bureaulamp staan met daar boven een bordje met nieuw. Nou ik bof, want dit ding staat vast nog niet bij de helft van de Nederlanders in huis. Over een 3 maand is dat vast anders maar ja nu nog effe niet. De lamp leek ook niet moeilijk in elkaar te zetten dus nam ik die. Ikea doet veel goeds, vooral voor de Zweden want met zulke ingewikkelde bouwpakketten als kasten, stoelen, wasrekjes en ander spul hebben ze de werkloosheid in Zweden tot nul gebracht. Dat kan gewoon niet anders want er moeten toch zoveel mensen zijn die al die boutjes, moeren, handleidingen en god mag weten wat er meer uit een Ikeadoos komt maken. Ze kunnen het vergeten om een paar boten met Chinezen te laten komen want die bouwpakketten schijnen alleen de Zweden zelf te snappen. Een afdeling huwelijksbemiddeling heb ik nog niet bij Ikea gezien, en dat valt me wel tegen. Het is zo dat er veel huwelijken kapot zijn gegaan omdat men het gewoon niet voor elkaar kreeg een kast, stoel of wat dan ook van Ikea in elkaar te krijgen. Maar is er al wel een montageservice dus ze zijn op de goeie weg.

De bijpassende lampjes zoeken koste nog effe wat tijd maar ja die lagen maar liefst 200 meter verder op de route. Ik was enigszins wel teleurgesteld over de naam van de lamp, want na vele mooie en veel minder mooie Zweedse namen gezien te hebben heet mijn lamp ‘’ Barometer ‘’ ja het is echt waar, maar ja wat maakt het uit of het Barometer, Sven of Fuga heet als het lichtje maar brandt denk ik dan maar. Mijn aanwinst stopte ik mooi in een gele Ikealeentas (die Zweden denken ook aan alles) en stapte dapper verder in de chaos van vervelende kinderen, ruzie makende ouders en opstandige bejaarden. Later zal ik die fijne gele leentas ruilen voor een blauwe waarmee ik mijn spul veilig thuis kreeg. Ongeveer in het midden van de winkel is er een restaurant. Daar kan je bijkomen met een softijsje wat luistert naar iets Zweeds en daar kan je ook besluiten om via de nooduitgang te verdwijnen en de boel de boel te laten voor je zoveel in de kar hebt dat je er voor moet gaan schamen. Toen ik bij het restaurant liep hoorde ik een wat ouder stel tegen elkaar zeggen “ Goh volgens mij zijn we hier al wel vaker langs gekomen vandaag ‘ Het was waar ook, want dat stel had echt alles in de keer 4 keer er in liggen, arme stumpers, verdwalen in Ikea terwijl er zulke grote pijlen op de grond staan. Bij de decoratieafdeling zag ik nog een plaat wat mij wel leuk leek op de muur, maar ja een plaat met lijst en al van 100 bij 140 cm neem je niet effe zo onder de arm mee dwars door de stad. Daar zullen eerst wel de nodige nachtjes over geslapen worden, en dan is het niet leuk maar want het hangt dan in zn beetje elke woonkamer in Nederland. Indruk maken op een dame kan je wel vergeten, hey mijn 3 exen hadden ook die zelfde poster boven de bank hangen als die jij hebt. Tja dan doe je toch iets verkeerd denk ik dan, en dan bedoel ik natuurlijk meer die dame die er al drie heeft versleten………

Geen opmerkingen: