donderdag 1 maart 2007

Controle

Vandaag las ik een stukje op het WWW dat defensie weblogs van haar medewerkers gaat controleren. Het schijnt wel eens te gebeuren dat er geheime en of beledigende informatie op de weblogs van uitgezonden militairen (Afghanistan) voorkomt. Bij geheime informatie kan ik het me best wel wat bij voorstellen dat je onbewust in een goeie bui gaat lekken. Wanneer je een avond van te voren op je weblog schrijft dat je precies weet waar Bin Laden zit en jij de uitverkorene bent om hem de grot uit te branden. Zoiets kan je natuurlijk niet voor jezelf houden dus is de weblog een uitstekend middel om stoom af te blazen. Dat is veiliger lijkt mij dan gebruik maken van een van de hoeren die de staat mee heeft gedaan om ‘’ stoom ‘’ te blazen. Dat beledigende kan ik niet zo begrijpen want elke militair wist van te voren dat ze in Uruzgan allemaal een baard of een lange rok dragen. Eigelijk is dat ook niet echt nieuws want als je effe rondkijkt richting Kampen en Staphorst kan je er ook wel voldoende baarden en rokken vinden. Defensie zegt kritische militairen niet te zullen beknotten maar alleen dingen aan te pakken die echt niet door de beugel kunnen. Dus vanaf morgen zijn er een aantal speciaal voor aangestelde lieden die de weblog van alle in Afghanistan gelegerde militairen lezen. Dat is natuurlijk een hele klus, want een militair die een beetje bij de tijd is heeft er eentje. Maar wat kan volgens defensie wel en niet door de beugel? Dat lijkt me de grote vraag wanneer je al die weblogs door zit te spitten. Kan een verslag van de avonturen met collega’s onder de douche door de beugel? Kan een verslag van martelingen door de beugel? Kan een uitgetypt sfeerverslag over een trio met een stel schapen in de bergen door de beugel?

Ben je minder of meer militair als je het thuisfront laat weten weten dat je ze mist en dat je liever alle Afghanen neer maait om eerder thuis te zijn? Het is goed dat defensie de weblogs gaat controleren, staatsgeheimen zullen echt niet op weblog.nl onthult worden, het is soms heerlijk gevoelens weg te schrijven de wijde www in maar je vertegenwoordigd als militair je land. Wel is het zo dat Defensie wel dicht in de buurt komt van vrijheid van meningsuiting, want wie bepaalt nu hoe ver iemand kan/mag gaan? Stel je eens voor dat de vijand de weblog van onze jongens en meisjes leest. Dan heb je denk ik een groot probleem, want de vijand weet precies wie hij hebben moet. Een militair die poezisch schreef over het naar zweet stinkend melkvrouwtje in de niet ventilerende doerka is als eerste aan de beurt. Kijk daarom schrijf ik dus nooit over mijn werk, want voor je het weet……………………….

Geen opmerkingen: