zondag 11 september 2005

10 september 2005 Weer of geen weer


ik krijg vaak van mensen te horen dat het GEEN weer is om te lopen, voor sommige mensen is het weer meteen een excuus om niet iets te hoeven. Het regent dus laten laten het lopen met de hond verstek gaan, of wanneer het warm is laat men de huishouding compleet liggen. Ik loop altijd weer of geen weer.........
Eigelijk bestaat er voor een loper geen weer waarin hij niet kan lopen, je moet je kledingkeuze en traininigsomvang eventueel aanpassen aan de omstandigheden. Wanneer je dat doet kan je met elk weerstype wel lopen (uitzonderingen daargelaten) Soms als ik met warm weer in het park loop en zie hoe sommige er bij lopen (hardlopers) dan vraag ik me echt af waarom ze zichzelf zo moeilijk maken. Studentes met lange broeken en sweaters als het 26 graden of warmer is, met een knalrode kop en de uitputting nabij. Als ik ze dan voorbij loop wordt er vaak gevraagd hoe lang ik al bezig ben, niet dat ik er zo beroerd bij loop maar het is dan meer voor hun een soort van bevestiging van dat ze niet alleen lopen te lijden. Als ik dan antwoord dat ik ongeveer 1 uur en 15 min aan het lopen ben stoppen die meiden accuut en gaan bij zich zelf dan te rade of ze beter niet op hockey kunnen gaan ofzo.

Maar goed ik loop dan gewoon vrolijk verder zonder een troostende schouder aan te bieden, tja soms kan het leven van een loper hard zijn. Hard wanneer het water op is en je moet nog 10 km door een muur van warmte op een zomerse dag, of wanneer je neus voor je gevoel er afgevroren is maar dan moet je nog 4 km, of wanneer je in een enorme regenbui dreigt te verdrinken en inderdaad je moet nog 20 km. Wanneer je gekleed bent voor de gelegenheid zijn bovenstaande dingen niet vervelend maar geven ze juist een chick!

Nu het mooi weer is en de vier mijl in aantocht is wordt het park wat meer bevolkt door het renvolk. Maar straks zal het park weer bijna voor mij alleen zijn en zal ik alleen nog op de harde wind of de forse sneeuw of hagelbuien gewezen worden door een eenzame wandelaar met zn hond, die hond die er toch nog maar effe uit moest ondanks het ...... weer.

Rogier

Geen opmerkingen: