vrijdag 9 september 2005

8 september 2005 De EU en Parijse branden


Sinds de EU samen gaat, en steeds engere vormen aan begint te nemen zoals een soort verenigde staten van (vs) Europa blijft het bij belangrijke punten in gebrekke. Eu is fors uitgebreid met allerlei oostbloklanden, allemaal heel leuk, straks hoort iedereen bij de Europese familie. Tot waar is de grens? straks Rusland nog en China en dan hebben we een machtsblok van jewelste. Allemaal heel leuk voor de lui, de pennelikkers in Brussel, maar Jan met de pet merkt er bijna niets van. Ja alleen wanneer er weer stompzinnige eisen vanuit Brussel voor een kippehok of een dorpsfeest wordt gesteld, zelfs regionale bouwplannen worden aangepast of niet uitgevoerd omdat Brussel het anders wil. Zoals ik al gezeg heb jan met de pet merkt tot nu toe erg weinig van het nut van EEN Europa. Tja als ik straks naar Berlijn rij om de marathon te lopen wordt ik niet meer tegen gehouden bij de grens, hoef ik met niet meer uit te kleden en op zn speciale plee te gaan. Maar ja dat is ook bijna het enige wat merkbaar is aan zn eu. Over de Euro wil ik het nu effe niet hebben.

Vandaag zag ik weer wat op tv, wat de EU wat aan kan gaan doen naar mijn idee. Namelijke de huisvesting van de emmigranten of te wel lage inkomensgezinnen. Hoe die mensen bv in Parijs leven dat is echt schrikbarend, Hele gezinnen leven in onbewoonbare geachte huizen omdat ze elders nergens terecht kunnen. Het is nu op het nieuws omdat in een paar weken tijd een stuk of wat van die huizen afgebrand zijn, door brandstichting of kortsluiting. Het trieste resultaat was er!, namelijk 45 doden waaronder veel kinderen. Schijnbaar telt net zoals in de vs ook hier in Europa dat wanneer je arm bent (en een kleurtje heb) je niet echt mee telt. Nu proberen ineens wat politici te scoren door onbewoonbare geachte huizen te ontruimen. Maar waar moeten die mensen heen? ze kunne moeilijk de rest van hun leven in een hotel zitten. Misschien pakken ze het in Parijs nu echt goed door em verplaatsen al die (naar schatting 1 miljoen) mensen naar het stadion van Paris st germain naar Amerikaans voorbeeld. Is wel zo gezellig lijkt me. Nee als de EU zich echt zinnig wil maken moeten ze hier duidelijke regels opstellen en sancties opleggen aan de lidstaten die onvoldoende inzetten om mensen (want daar praten we over) fatsoenlijk te huisvesten. Oke ik snap best dat niet iedereen in de Dreven hoef te wonen, maar kinderen horen gewoon in een veilige omgeving op te groeien!

Ik doe hierbij een oproep doen aan Brussel om daadwerkelijk eens iets te betekenen voor haar burgers. Zorg voor fatsoenlijke huisvesting voor je Burgers, zorg voor goede scholing voor je burgers, zorg voor goede gezondheidszorg voor je burgers, zorg er voor dat je Burgers het fijn vinden om in een verenigde staten van Europa te wonen!!
Dan veeeeeeeel heeeeeeel veeeeeeel later kan je verder kijken of je misschien niet de schijterij van een koe kan beperken .............


Rogier (die geen boer is)

Geen opmerkingen: