zondag 7 januari 2007

De winter is dood

De laatste dagen heb ik steeds de songtekst '' dead of winter '' van Eels in mijn hoofd. Ik weet niet waar je nu bevindt maar hier in NL is het zeker geen winter. de winter lijkt doodgeslagen als bier in een vettig glas. Gister middag ging ik weer voor het eerst lopen dit jaar, en deed zoals het hoorde mijn winterkleding aan. Mensen wat een warmte! Halverwege moest ik de training afbreken om toch wat luchtigs aan te trekken en ook voor iets anders want die overtijdse taart van het werk zat flink te rommelen. Als loper en zeker niet als mens heb ik het nog niet eerder mee gemaakt dat ik in een shirtje met korte mouw kan gaan lopen. Maar ja wat wil je ook als het buiten 11 graden is. Blij kan ik er alleen maar om zijn want zonder lange mouw scheelt het al snel heel wat was. Maar ja het is eigelijk van ten zotte dat het gebeurt, rond deze tijd moet je in je winter outfit bij de weg lopen, en dan moet het zo koud zijn dat je ballen pijn doen van de kou. Kijk wanneer dat gebeurt kan je pas spreken over een echte winter. Ik kan me herinneren dat ik aan het begin van mijn loopleven met min 8 heb gelopen, Nou dat heb ik al een hele tijd niet meer gehaald. Aan de ene kant is het wel best zo, want in die pokke kou lopen is ook maar koud, maar ja een winter hoort koud te zijn en wat is nu lekkerder dan met een half bevroren bekkie vol bevroren snot en onderkoelde ballen bij de weg te lopen?

Van de week was er op het journaal dat op 4 januari precies 10 jaar geleden was dat voor het voor het laatst een elfstedentocht verreden is. Elfstedentocht zie ik je denken? Was dat dat gescheuvel op natuurijs ergens in fryslan? Snel flitsen de beelden van de spruitenboer en die Hulzebosch met zijn heerlijke accent door het lange termijn geheugen. Ja dat was tien jaar geleden! Toen had nog niet eens 40 procent van ons land internet. Gelukkig staat er genoeg van op papier en op dvd want anders was dit niet uit te leggen aan latere kinderen. Ik hoop dat die dvd dan ondertiteling heeft want anders zullen die kids van me het niet eens verstaan wat Hulzebosch het over heeft. Maar goed de winters worden steeds zachter, schaatsen kan alleen nog anoniem overdekt en toekomstplannen worden bijgesteld. Ik had zelf mijn plannetje al klaar. Overplaatsing aanvragen voor de wintermaanden naar Suriname. Ik had het al helemaal bedacht om op bureau Groningen te gaan werken, beetje vissen na werktijd in de Saramcarivier, beetje met de vrouwen dollen en samen de zonsondergang met een Parbobiertje in de hand aanschouwen. Maar je voor je het weet zijn alle boten richting Schiermonnikoog half januari volgeboekt omdat men daar effe lekker aan het strand wil bijbruinen. Ik hoop niet dat het ooit gaat gebeuren want dat hoofdbureautje in Surinaams Groningen ziet er wel erg uitnodigend uit.


Tja volgens mij is de winter echt goed dood ………..

Geen opmerkingen: