woensdag 17 januari 2007

Harde kern

Elke groep of iets heeft zijn eigen harde kern, eigelijk overal en nergens als je er goed over nadenkt. Wanneer je aan een harde kern denkt denk je meteen aan voetbalsupporters. Groningen, Leeuwarden, Amsterdam, Rotterdam en voor mij part Eindhoven elke stad met een beetje een voetbalclub heeft zn harde kern. Maar daar is al genoeg over gezegd en geschreven. Op je werkplek heb je de harde kern, dat zijn mensen die hard werken en die zich onderscheiden van de mensen die het niet doen zeg maar het oude verhaal van luxe en werkpaarden. Al zal ik mezelf niet zo hard scharen achter de harde kern op het werk, misschien moet ik mijn baas een vragen waar hij mij bij zal indelen. Natuurlijk heb je ook een zo geheten harde kern in de kroeg, dat zijn vaak van die verlepten die ongeveer meer tijd in de kroeg zitten dan op school, werk of thuis. Dat soort harde kerners verdwijnen vaak onopgemerkt in een of ander vies bruin café weggedoken in een in het verste hoekje van de tent. Bier drinkend uit een oud vet glas met op de achtergrond voor eeuwig Hazes.

Bij demonstraties heb je ook een harde kern, dat zijn van die lui doe overal en nergens voor demonstreren en vaak ook voor de rotzooi zorgen. Neem nou die lui die in opstand kwamen voor het lieve hondje Cookie. Iedereen kent Cookie en vooral als je trouw kijker van hart in het land bent. Cookie is van het verboden soort en is daarom niet gewenst. Geen papier dus spuitje, ook al is het nu nog zn poepje of scheetje. Natuurlijk was de bazin overstuur want je gaat aan je beessie hechten ook al bijt het over een x aantal jaren de peuter van je buren dood. Maar goed de harde kern kwam bij elkaar, zorgde voor veel lawaai en trammelant. Veel gezichten van de harde kern kwamen velen al aardig bekend voor van tv (bekend in stad en ommeland), want stonden ze er ook niet toen Pimmetje vermoordt werd, de eerste bommen op Afghanistan vielen, de uitkeringen met 10 procent verlaagt werden, Het Noorderplantsoen autovrij moest, ban de bom en doe het met een condoom?. Kan je het leren om een harde kerner te worden? Moet je dan op zangles als je bij de z-side wil of naar een steenworpcursus wanneer je tekent voor beroepsdemonstrant? Of wordt je dat vanzelf onder invloed van je omgeving, vriendjes en vriendinnetjes? Misschien is het genetisch bepaalt. Pa en moe op de bardicaden tegen kernenergie en jij voor Cookie? Een ding weet ik zeker mijn hardloopbenen heb ik zeker niet gekregen van het thuisfront, al voel ik me wel een echte harde kerner wat betreft het lopen.

Morgen is het weer eens een keertje weeralarm afgekondigd. Dat gebeurt hier in Nederland tegenwoordig net zo vaak als een bomalarm in Bagdad. Wind en regenbuien waar Noah jaloers op zal worden. Maar goed weeralarm of niet, lopen ga ik morgen en ga je mee? Dan doen we onze ogen dicht en dan dansen we ineens aan de rand van de zee. Dan schrijven we saampjes in het zand zodat niemand onze kern vergeet…………

1 opmerking:

Anoniem zei

"Onze kern gaat nooit verloren" ?
Of "Dansen aan Zee""?

Ik neem de hond wel mee..
jij de koekjes?