maandag 3 september 2007

ik loop, dus ik besta


Wanneer een verslaafde loper niet aan het lopen is, en wat zijn werk pauze heeft wat zal zn persoon aan denken? Juist aan lopen! Tenminste dat was wel zo in mijn geval vanmiddag, in de pauze liep ik door de stad en bedacht me dat ik na het werk weer heerlijk kon gaan lopen. Onbewust liep ik een boekenhandel binnen, die tot grote vreugde een aardige collectie aan boeken over hardlopen in de kast hadden staan. Het meeste was standaardwerk wat ik zelf wel in de kast heb staan. Samen met informatiebronnen zoals internet en ervaring ben ik rijkelijk bedeeld als het gaat om kennis over het hardlopen. Maar ja om wat te lezen over mijn passie is nooit weg natuurlijk. Mij koker viel op een boekje van Paul Rosenmuller die in 2003 gillend het politiek toneel in Den Haag verliet en zich meer gaan bezig houden met zijn andere passie namelijk hardlopen. Daarin kan ik hem natuurlijk geen ongelijk geven, want als je moest kiezen tussen politiek of hardlopen nou dat wist ik het wel. Rosenmuller heeft in het boek verhalen van toppers en amateurs bijeengebracht die elk hun eigen verhaal vertellen over hun beleving van hardlopen. Zo op het eerste bladdermoment ziet het er wel leesbaar en leuk uit, toppers zoals `Kamiel Maase en Lornah Kiplagat schijnen hun best gedaan te hebben met de pen. Thom de Graaf is schijnbaar als loper ook mislukt, getuige de titel van zijn verhaal ‘’ de haperende loper “ Na het schrijven van dit stukje ga ik me instaleren in bed om een begin te maken met boek. Het is wel zo dat nog 2 andere boeken nog liggen te wachten om uitgelezen te worden, maar ja hardlopen gaat nu eenmaal voor.

Kijkend naar de kaft vraag ik me af hoeveel Rosenmuller geoefend heeft op die pose, ach wat maakt het uit?, wij lopen dus wij bestaan!

Wanneer loop jij?

Geen opmerkingen: