woensdag 5 september 2007

Nieuwe schoenen

Ik heb sinds een week nieuwe schoenen, en voor de verandering geen hardloopschoenen maar echte leren schoenen. Ze zien er heel stoer uit, en hebben een mooie bruine kleur. Probleem bij (vooral) leren schoenen is het inlopen. Ik heb moeilijke voeten en moeilijke voeten krijgen blaren op plekken waar je het zeker niet wilt. Schoenen inlopen, daar heb je duizenden en nog een adviezen voor. Van grootmoeders of gewoon via het web. De schoenen dopen in water en dan er mee gaan lopen zag ik niet zo zitten, want zo doopsgezind ben ik nu ook niet. Met natte sokken erin en dan maar lopen vindt ik maar een vies idee, maar dat idee kreeg ik meerdere keren voorgeschoteld. Zelf kwam ik op het prachtige idee om ze naar de schoenmaker te brengen. Die loopt ze vast wel voor mij uit, dus liep ik naar een schoenmaker. Die riep meteen van mooie dure schoen, mooie schoen, en wilde natuurlijk wel voor mij inlopen. Ik kreeg het bonnetje met de mededeling dat ik er drie dagen op moest wachten. Nou maar dat kon niet riep ik verschrikt uit, drie hele dagen? Zal jij effe drie hele dagen met mijn schoenen hier in de stad lopen pronken? De man keek me rustig aan en zei ja is mooie schoen. Drie dagen vond ik natuurlijk veel te veel van het goede, en na wat praten kreeg ik er een dag vanaf. 2 dagen zonder je nieuwe schoenen, zonder te weten waar de schoenmaker er mee heen zal lopen. Schoenen maakt de man zeggen ze wel eens, en zonder voel je wel erg kaal. Natuurlijk had ik mijn oude afgelopen schoenen aan, want het blote voetenwerk is nu eerst voorbij. 2 dagen lang zat ik te bedenken welke meiden de schoenmaker dankzij mijn schoenen versierd zal hebben. Vandaag snel in de pauze naar de schoenmaker gelopen, en ja hoor een hele rij jonge meiden die er ook toevallig moesten zijn. Nadat het groepje preutse meiden eindelijk geholpen waren legde ik mijn bonnetje op tafel. De schoenmaker keek nerveus, of hij iets stouts met mijn schoenen gedaan had. Hij zocht en bleef zoeken, misschien wel expres om de spanning op te bouwen. Hij riep op den duur zijn knecht erbij, en samen gingen ze zoeken. Ik riep het zijn die mooie bruine schoenen waren die je voor me zal utlopen riep ik. Toen ging er een lichtje branden bij de schoenmaker, hij riep ik haal ze uit de rekmachine. Ik dacht dat ik het niet goed gehoord had, en riep verbaasd ‘’ ik dacht dat je ze uit ging lopen voor mij? ‘’ terwijl hij met mijn schoenen aan kwam antwoordde hij even droog;Nee meneer daar heb ik mijn machine voor…….

Volgende keer maar eens dat van die natte sok uitproberen……….

Geen opmerkingen: