maandag 24 september 2007

Zegels kopen?

De aanstaande week begint de verkoop van de nieuwe kinderpostzegels ook weer. De stichting Kinderpostzegels Nederland organiseert elk jaar weer de verkoop van kinderzegels. De opbrengst daarvan gaat naar project voor kinderen tot 18 jaar over de gehele wereld. Timothy uit Zuid-Afrika, Hendrika uit Roemeniƫ en Edward uit de Bijlmer worden er allemaal beter van. Daarvoor moeten schoolkinderen van de basisschool wel de straat op om die zegels te gaan verkopen. Jaarlijks gaan zn 250.000 kinderen de straat op om de zegels te verkopen. Daarmee worden de project wereldwijd gefinancierd. Dat is natuurlijk goed, want kinderen zijn en blijven een kwetsbare groep in de wereld.

Wie kent het niet. wie liep er niet als kind mee langs de deuren? Wedstrijdjes houden met klasgenoten wie de meeste formulieren vol krijg met afnemers van de zegels. Toen ik het las en eens rondvroeg of er bij iemand een of ander jeugdsentiment opvlamde keken ze me aan of ik gek was. Toen ik hoorde dat het startschot deze week gegeven wordt en weer duizenden kinderen langs de deuren gaan zag ik mijzelf als bassisschoolbroekie langs de deuren gaan. Dat was in die tijd geen eenvoudige opgave, ten eerste zat ik op een ‘’ speciale ‘’ school welke in Groningen gevestigd was (neem niet het poortje) en wij woonden toen ergens in een dorpje in Drenthe. De taxirit destijds duurde uren, want er moest eerst allerlei tuig elders in de provincie afgezet worden. Als ik dan thuis kwam op die woensdag middag was het snel een kop thee en een koekje en hup de straat op. Daar liep ik dan met het bestelformulier en een pen welke ik 10 keer uitgeprobeerd had of die het wel goed deed. Eerst ging ik langs de vaste afnemers. Die vaste afnemers bestonden uit wat oudere mensen die zweerden alleen van mij af te nemen. Maar volgens mij bestelden ze uit medelijden nog een setje bij mij, want de kinderen uit het dorp hadden toen op de woensdagmiddag allang hun slag geslagen voordat ik maar een naam op mijn lijstje had. Schijnbaar was ik een doorzetter want wist elke keer toch heel wat namen op de formulieren te krijgen, al moest ik er wel eens naar oma in Hoogezand maar ja het doel heiligt alle middelen toch? Daarom wist ik altijd 2 of 3 formulieren vol te krijgen, en had daarmee de hoogste score van de klas. Timothy blij, Hendrika blij, Edward blij en natuurlijk ik ook blij………..

Dus hoe blijer wil je het nog hebben?, dus mensen kopen die zegels woensdag!!!

Zie voor meer info: www.kinderpostzegels.nl

Geen opmerkingen: