maandag 11 september 2006

9/11

Je weet vast nog wel wat je aan het doen was op 9/11. Ik wel tenminste, kwam net van de markt en zette de tv aan. het was rond 10 over 3 in de middag, de eerste toren was flink geraakt. Ik zag alleen een brandende toren. Kon er eerlijk gezegd niets van maken, tja alleen dat het een toren was. Om een of andere reden was er geen geluid bij. Opeens zie ik dat toren 2 geraakt wordt door een vliegtuig. De rest is allemaal bekend en zo werd 9/11 een wereldwijd begrip. Van de Noordpool tot aan de Zuidpool iedereen weet wat 9/11 betekend. Het is de datum waarop de wereld veranderde zoals we ongetwijfeld allemaal wel weten. De hele wereld kent deze datum met zijn betekenis uit zijn kop. Alleen in Amerika zelf schijnt ongeveer 40 procent niet te weten wat deze datum voor Amerika heeft betekend. Nou ja Amerika is groot dus ligt het percentage mensen wat deze datum verward met Thanksgiving of indepenceday fors hoger, maar 40 procent blijft veertig procent.

Het is wel gek eigelijk dat we precies nog weten waar we waren op die bewuste dag. Weten we dan ook waar we waren op de dag waarop de vreselijke genocide in Rwanda begon en 3 maanden zal duren? Natuurlijk weet niemand dat op 6 april 1994 het vliegtuig van de Rwandese president Habyamara werd neer gehaald waarbij hij omkwam en dat de startsein was om bijna 1 miljoen Tutis en gematigde hutus te vermoorden. Ik weet zelf ook niet wat ik aan het doen was die dag en dat is eigelijk zo gek nog niet. De startsein voor deze massamoord ging de wereld gewoon onopgemerkt voorbij. Tja 1 miljoen zwarten die vermoord worden in een land diep in Afrika verandert de wereld gewoon niet. de 3000 slachtoffers die gevallen zijn in de beide Twin towers deden dit wel. Het lijkt een niet met elkaar te vergelijken iets want je praat altijd nog over 930.000 doden verschil. De VN en de rest van de wereld waren nalatig in Rwanda, dezelfde wereld die op slag veranderde toen extremisten in Amerika de Twin towers binnen vlogen. Je kan je dan afvragen of het leven van een Amerikaan zoveel meer waard is als die van een Afrikaan, maar dan vergelijk je wel appels met peren want Amerika die is de grote baas en Rwanda heeft helemaal niets waarbij ze zich op de kaart kunnen zetten. Er zitten toch veel verschillen in de beide tragedies maar het idee blijft hetzelfde namelijk er zijn onschuldigen vermoordt!!!!!!

Trouwens weten jullie over 5 jaar wat je vandaag deed? Nou ik wel ik nam mijn contract in ontvangst zodat alles officieel geregeld is......

Geen opmerkingen: