vrijdag 29 september 2006

Net niet


Bijna is niet helemaal, en dat weten we nu in Groningen maar al te goed. Elf meter was het verschil tussen thuisblijven en verlenging van het Europees avontuur van onze FC. Natuurlijk was ik er bij en samen met nog bijna 20.000 anderen maakten we van de euroborg een kolkende groene hel. Alleen de tegenstander kwam ook uit de hel, namelijk ServiĆ« en die zijn dit soort taferelen wel gewend. We konden schreeuwen, zingen tot onze kelen kurkdroog waren. De handen werden zo rood geklapt dat velen bij thuiskomst eerst de handen in de ijskast legden voor enige verkoeling. Een Europese wedstrijd is niet hetzelfde als een wedstrijd tegen Heracles of RKC. Dus was het logisch dat de sfeer er meteen goed in zat. Grote doeken werden uitgerold toen onze helden het veld betraden. De scheids fluit voor het begin van 2 z 45 minuten spanning en sensatie. Aan beiden was er geen gebrek. In de tweede helft ontplofte de Euroborg Groningen krijgt een penalty, ik voel mijn hart te keer gaan. Gaat die er in? Durf haast niet te kijken! JAA GOAAAAAL! en een heksenketel volgt. Koen van de Laak scoort! Krijg een lading bier over me heen maar dat kan me niet deren, zolang er geen kortsluiting in mijn gehoorapp komt vindt ik alles best. We schreeuwen en zingen ‘’ onze ‘’ jongens naar een volgend doelpunt welke het Gronings verblijf in Europa verlengt. Er volgen wat kansen heen en weer. Het publiek staat massaal achter de FC en moet zeggen dat ik de sfeer zoals die gister was niet vaker heb mee gemaakt. Nou ja het laatste Europees avontuurtje was al weer 14 jaar geleden tegen Vac Samsung uit Hongarije. Er wordt gewisseld Cornelissen komt er in voor Koen van de Laak. Nog geen paar minuten later volgt er weer een strafschop!!! Als deze er inzit, ja dan……..

Nu durf ik niet te kijken en velen met mij de mensen die wel kijken zien de strafschop gestopt worden. Dan weet ik het al een beetje het avontuur is voor Groningen voorbij. Groningen zet nog wel aan en creĆ«ert nog wat kansen maar dan is het na ruim 90 minuten spelen gebeurt. De spelers van Groningen vallen op de grond om zo de onmacht en teleurstelling te tonen. De supporters staan erbij en kijken erna. Het is voorbij en dat dringt nu door bij allen die Groningen een warm hart toedragen. Het Groenwit hart bloedt en doet pijn, maar O wat is Europees voetbal toch mooi, de emoties op en rond het veld! Velen blijven zitten en bij sommigen vloeien de tranen rijkelijk. Nadat ik mijn longen weer had opgeraapt die ergens een paar rijen beneden terecht gekomen was. bleven wij (mijn pa en ik) ook nog effe en dwalend in onze gedachten zagen we het Gronings legioen in stilte langzaam uit de groene hel vertrekken……………………...

Ach in Januari volgt de volgende Europese wedstrijd namelijk die tegen Heerenveen.......


De hier getoonde fotos zijn afkomstig van: http://groenwit.web-log.nl/

Geen opmerkingen: