dinsdag 12 september 2006

Ontgroening

Elk jaar zo rond deze tijd is het weer zo ver. De nieuwe lichting studenten van de verschillende clubs die de stad rijk is worden ontgroent. Bij mij in de straat gaat is het niet anders. Elk jaar hoor ik vanuit een bepaald huis veel geschreeuw en waarschijnelijk weinig wol. De nieuwtjes worden door ouderjaars ontgroent, dat gebeurt met veel geschreeuw en gescheld. Dat kan uren duren en dat was bij de overburen niet anders en ik kon het live meegenieten want met dit mooie weer staan alle ramen open. Als oudejaars moet je haast wel een Nsb-ers voelen als je zo tekeer gaat tegen de jonkies. Natuurlijk is het fijn om de macht te laten gelden en voor sommigen geeft het een kick en weer bij anderen gaat het nog verder die krijgen er een stijve van. Ik weet het nu wel beter, maar als je als niets vermoenende passant er voorbij komt zal je haast denken dat het om een uit de hand gelopen echtelijke ruzie gaat. Gelukkig voor de studenten is het tegenwoordig zo dat passanten niet meer zo snel 112 bellen. Zelf snap ik niet wat er leuk aan is om bij een studentenvereniging te horen als je zo ontgroent wordt. Geestelijk mishandeling is eigelijk de juiste benaming ervoor, maar ia altijd nog wel beter dan een fles jenever of 10 liter water te moeten drinken. Van beide krijg je namelijk ontzettende hoofdpijn. Sinds ik werk loop ik op tijd door de stad, en tegen de tijd dat ik ga komen de overbuurtjes vaak laveloos weer terug uit het cafe. Het lijken dan net een stel gehandicapten met een verkeerd beenprothese. Laatst was er eentje die zijn mobiel had laten vallen en de duizenden stukjes wanhopig aan het zoeken was. Tja als dat later een advocaaat of dokter moet worden vrees ik her ergste maar het schijnt zo te zijn dat de dokters en advocaten van nu er ook zo bij hebben gelopen, en ook zij zijn ontgroent en de meesten zijn er daar nooit over heen gekomen en schelden hun ondergeschikten of werknemers elke keer urenlang de huid vol. Daarna zitten ze met een verzadigd gevoel terug te blikken aan vroeger. Tja ontgroent zijn ze misschien maar niet ontgroeit dus............

Geen opmerkingen: