maandag 18 september 2006

Slank, slanker, slankst

De wereld veranderd dat is volkomen niets nieuws aan. Het is net zo logisch als dat je weet dat de wereld draait en rond is. In de modellen wereldje is nu ook het een en ander aan het veranderen. In Spanje mochten een aantal mannequins niet mee doen omdat ze te mager waren. Met mager bedoelen ze daar ongezond slank, en terwijl grote delen van de wereld ongezond dik is. Schoolmeisjes identificeren zich aan uitgemergelde poedels met een te strakke kont en buik. Anorexia is hier een gevolg van, zowel bij pubermeisjes als bij de modellen zelf komt het veel voor. Het is een logisch gevolg van tientallen jaren lang lange en slanke modellen als voorbeeld te nemen. Mensen proberen zich toch te identificeren met een model als Noami Campell. Zoiets is echt iets voor meiden want zie mij zelf niet het gewicht van de hardloper Haille Gebrelassie proberen na te streven. Maar ja ik ben geen tiener en zeker geen meisje. Als grens geldt een body-mass-index van 18.De BMI is het gewicht gedeeld door het kwadraat van de lengte. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is iemand met een BMI lager dan 18 ondervoed. Voor de duidelijkheid als de BMI 18 praten we over een gewicht tussen 50 en 55 kilo, dat is ook weer wat afhankelijk van je lengte.

Dit moeten ze eigelijk wereldwijd invoeren en zeker bij de miss world verkiezingen. Maar dat is eigelijk ook niet weer fair tegenover de Oost-Afrikaanse schonen die bijna standaard ondervoed lijken te zijn. Snap ook eigelijk niet dat ik hier uitgebreid over zit te tikken, want zn hele missverkiezing boeit me geen donder. Zit dan toch veel liever in het park om ‘ echte ‘ dames te zien. Veelal met een klein vetrandje maar ik denk altijd maar zo Groningen is een studentenstad en zn randje werk je snel genoeg weg met inderdaad Hardlopen!! Toch is het belangrijk om een grens te stellen in de poppenkast van barbies die zichzelf uithongeren en mishandelen om beter voor doen te komen dan een ander. Door die grens te stellen kan je anorexia een halt toe roepen, maar met een BMI van 18 is dat twijfelachtig of die doel gehaald wordt ooit. Nu ik dit zelf terug zit te lezen voel me net zn deelneemster die de wereld wil verbeteren als ze dr vragen wat ze zal doen als ze de wedstrijd wint. Zelf vindt ik dat een vrouw op een vrouw moet lijken, dat klinkt natuurlijk heel kort door de bocht maar bij een mag er heus wat zitten en dan heb ik het over het achter en voorwerk, denk niet dat ik een dame met een BMI van 18 aantrekkelijk zal vinden maar ja dat is ieder Zn smaak. Ik zie meer in sportstimulatie, tja hoe kan het anders van een hardloper. Vooral het lopen geeft een rustgevend gevoel en zo ben je meteen met je lijf bezig dus goed voor geest en lichaam. Niet alleen het lopen natuurlijk maar er zijn tig andere sporten. Weg met de Nitendo en de zapknop. Kom uit die luie stoel, schoentjes aan en sporten maar!. Enne niet overdreven gaan, want een vrouw moet wel een echte vrouw blijven………..

Amen

Geen opmerkingen: