zaterdag 9 september 2006

Goed gedoeld

Het lijkt net of het tijd van het jaar weer is aangebroken.. De bussen worden afgestoft de bidons worden weer opgespeld en die buurmeneer of mevrouw gaat met het busje op stap om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het goed doel waar hij of zij zich mee bezig houdt. Het zijn altijd van die typische mensen, soms opvallende mensen die met veel dingen in de buurt zijn betrokken. Moet er actie gevoerd worden voor een nieuwe speeltuin of een ouderenhangplek zijn zij het die zich er voor inspannen. De een noemt het betrokkenheid en ik noem het mediageil of aandachtsgeil. Kan me niet voorstellen dat je een sit-in actie gaat houden omdat de gemeente geen hangplek voor 65plussers wil bekostigen. Sommige mensen doen alles voor aandacht en lopen zo hele straten af en hopen bij elke deur op menselijk contact. Vandaag was ik mijn zus aan het helpen met verhuizen, ze heeft samen met dr 2 poezen een andere stek gevonden. Gelukkig laat ze haar ex in een nagenoeg leeg huis achter. Daar geniet ik van want het zijn immers niet voor niets exen. Maar goed om effe terug te komen op het werkelijke verhaal, ik zat effe bij de komen op de stoep na al het gesjouw van meubels enz. Komt er ineens een dame voor mij staan en me het zonlicht ontnemend. Ze hield dr busje op en vroeg een bijdrage voor het Kankerfonds. Het was een oud vrouwtje dus tja laat ik die fraudegeval in Drenthe maar effe buiten beschouwing laten. Ik trok de portemonnee en riep iets in de trant van zo je hebt geluk heb veel kleingeld vandaag. De iets wat oudere vrouw was duidelijk niet op haar mondje gevallen en riep vrij luid dat ze daar niets aan had. Zo antwoordde ik wil je het zelf houden dan? Hierop werd ze nog bijdehanter en stak een heel verhaal af dat kanker alleen overwonnen zal worden met harde doekoe en niet met 1 en 5 eurocenten. Met de gedachte van alle beetjes helpen heb ik al mijn 1,2,5 en 10 cent euromunten in haar busje leeg gekieperd. Waarschijnlijk zag ze haar chemokuur of big mac in de rook opgaan want ze was spoorslag verdwenen zonder het bekende ongemeend ‘’ dank je wel ‘ te blèren. Elke keer verbaas ik me er weer over hoe fanatiek mensen aan het collecteren zijn, of het nu aan de deur is of in de Herestraat het is en blijft best apart. Het maakt niet uit van welke stichting of club ze afkomstig zijn ze zijn allemaal extremistisch fanatiek voor hun doel. Misschien krijgen ze een percentage van de opbrengst, dat krijgen die directieleden ook. Eigelijk moet je er dan voor schamen als je ergens op een borrel roept dat je directeur bent van de Kankerstichting en net een de nieuwe versie Audi IT 5 besteld heb. Natuurlijk heb je er zat mensen bij zitten die collecteren omdat er een naaste van hun aan een of ander vorm van de kanker heen is gegaan voor die mensen kan je alleen respect hebben en met die mensen in je achterhoofd geef je geld. Alleen het probleem is dan dat die mensen die je in je hoofd heb dit nooooit maar dan ook nooit zouden doen, want die weten toch wel beter………..

Geen opmerkingen: