maandag 27 augustus 2007

Inspectieronde

Vandaag liep ik vanuit mijn werk naar de organisatiebureau van de Bommenberendloop. De halve marathon welke traditioneel op BommenBerend (28 augustus) in de stad gehouden wordt.Ik liep de eerste 2 km van het parcour en de laatste 500 meter. Nauwlettend bekeek ik de drempels en andere oneffenheden die op de route lagen. Vooral de drempels bekeek ik goed want dit hebben me al vaker parten gespeeld. Dit is de enige halve marathon waar ik constant aanwezig ben geweest, en heb dan ook op de eerste na alle edities die er gelopen zijn meegemaakt. In 2005 was ik naast loper ook nog vrijwilliger in de voorbereiding. In 2002 liep ik de bommenberendloop voor het eerst en dat in dik 1 uur 55 (precieze tijd weer ik niet meer) In 2003 werd een tijd gelopen van rond de 1:48:00, 1:43:02.3 in 2004 en in 2005 werd er 1:38:10.4 gelopen, in 2006 werd er geen halve gehouden in verband met de perikelen rond de marathon en halve marathon in Groningen. Dus morgen is het voor de vijfde keer raak dat ik van start ga op de Bommenberendloop. Het is eigelijk best wel spannend een thuiswedstrijd en mijn eerste wedstrijd sinds Januari. Tijden en cijfertjes zijn heel leuk, maar alleen het lopen zelf telt!

Voor de allochtonen dus niet Groningers onder ons hier even een stukje geschiedenis (gevonden op het net) over hoe en waarom Bommen Berend: Met het Gronings Ontzet (ook: Groningens Ontzet, Achtentwintigsten of Bommen Berend genoemd) wordt gevierd dat op 17 augustus 1672 de stad Groningen onder leiding van Carl von Rabenhaupt, het beleg van Bernhard von Galen, bisschop van Münster had doorstaan. De bisschop maakte aanspraak op gebieden in Groningen omdat die ooit tot zijn bisdom hadden behoord. Het feest wordt vanaf 1700, na de invoering van de Gregoriaanse kalender, op 28 augustus gevierd.Bisschop Bernhard von Galen belegerde de stad in het rampjaar (in het jaar begon de Hollandse oorlog), zoals 1672 ook wel wordt genoemd. Hij sloeg het beleg op voor Groningen op 21 juli van dat jaar. De stad werd bestookt met een grote hoeveelheid bommen hetgeen hem zijn bijnaam Bommen Berend opleverde. Door toedoen van veldheer Carl von Rabenhaupt moest hij zijn belegering uiteindelijk zonder resultaat opbreken. Op 17 augustus moest Von Galen afdruipen met slechts de helft van zijn 24.000 man tellende leger. Grote Griet was de naam van het kanon dat de Stadjers in 1672 gebruikten om de bisschop Bommen Berend vanuit de stad Groningen te beschieten. Het was zo nauwkeurig, dat men een bord zuurkool met spek voor de neus van de bisschop wegschoot, precies op het moment dat hij in Essen aan de maaltijd wilde beginnen. De Groningers maakten daarop dit loflied op het kanon:

Grote Griet ben ik gehieten,
Om wijd en weer kon ik wel schieten,
Ik kreeg een kogel in mijn mond,
Ik schoot hem door de Haarder toren,
En toen nog zeven voet in de grond.

Als er in Groningen boeskool (Gronings voor stamppot wittekool) wordt gegeten, dan wordt er nog steevast gevraagd: "Hebben we oorlog vandaag?" Nog een ander leuk weetje is dat op de Grote Markt het café De Groote Griet te vinden is, dat naar het kanon is genoemd. Groningen is morgen nog gezelliger dan anders, een soort Koningedag voor de Grunners.


Ik luister naar het startnr 1187, nu eerst maar eens lopen morgen………..

Geen opmerkingen: