vrijdag 26 mei 2006

La station de métro Rogier


De Belgen waren erg blij met mijn geboorte op 20 juli 1974, tenminste daar kwam ik van de week achter tijdens het surfen op het internet. Wel een beetje flauw was dat ze me er niets over gezegd hebben want dat had ik toch wel effe leuk gevonden. Misschien hadden ze wel een vooruitziende blik dat wartaal een enorm succes zal worden. Maar ja dat is natuurlijk ook een beetje overdreven, want gemiddeld bezoeken maar 7 Belgen mijn site per dag. Van die Belgen zijn waarschijnlijk merendeel runners (geen drugsrunners maar net als ik echte runners). Over de Groningse Belgen kan ik niet oordelen, want dat wordt nooit bij de bezoekers aantallen vermeld. Maar toch wil ik bij deze Koning Boudewijn nog hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze metrostadion. In Nederland is het zo dat een bestemmingsplan of naamwijziging in de buraucratische molen verdwijnt om er jaren later er weer uit te komen. In Belgie kan het schijnbaar anders.

Het volgende heb ik op internet gevonden:
Rogier is een station van de Brusselse metro, gelegen in het centrum van de stad. Het metrostation bevindt zich onder het Rogierplein, in de kleine ring van Brussel, aan het einde van de Nieuwstraat. Station Rogier wordt bediend door metrolijn 2 en de noord-zuidas van de Brusselse pre-metro.Op 18 augustus 1974 een kleine maand na de geboorte van mij op 20 juli opende het station als onderdeel van de pre-metrolijn onder de kleine ring. Op 4 oktober 1976 werd onder de bestaande tunnel een nieuwe premetrolijn (Noordstation - Lemonnier) geopend, waardoor Rogier een kruisingsstation werd. De perrons van de noord-zuidas liggen op twee niveaus: boven de doorgaande sporen bevindt zich het eindpunt van tramlijn 90. De tunnel onder de kleine ring werd omgebouwd tot een volwaardige metrolijn die op 2 oktober 1988 gereed kwam.Boven een van de toegangen tot de stationshal is het werk Zigzagramme van Pierre Cordier te zien. Het bestaat uit rechthoeken die steeds verder vervormd worden door diagonale lijnen. Op de tussenverdieping waar zich het eindpunt van tram 90 bevindt is een mozaïek geplaatst dat door de Vlaamse christelijke arbeidersbeweging "Welzijnszorg" werd geschonken aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest



Belgie en Boudewijn bedankt!!!!!

Groeten

uw
Rogier Boudewijn Kleine

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Je boft toch maar!

Michel zei

Al eens gedacht aan copyrights eisen bij het "Gouvernement" in Brussel? Vooral als naamgenoot van (wijlen) Koning Boudewijn.. Moet toch wat te halen vallen??