maandag 29 mei 2006

Wat zeg je???

Vandaag bleek uit een onderzoek dat er jaarlijks 25.000 jongeren met gehoorproblemen bij komen. Dit zijn jongeren tot 25 jaar. Deze jongeren worden ook wel liefkozend de '' Ipodgeneratie'' genoemd. Het schijnt zo te zijn dat vooral die kleine oorkoptelefoontjes heel gemakkelijk schade aan het oor veroorzaakt, half uurtje muziek met 90 decibel kan al onherstelbare schade veroorzaken. Op dit moment hoort 9 procent van de jongeren slecht en nog eens 10 procent hoort onvoldoende. In de tweede kamer gaan stemmen op om hier actief iets tegen te gaan doen zoals een volumebegrenzer en waarschuwende tektsten op de verpakking. Dat is natuurlijk goed dat de overheid er iets aan wilt gaan doen, maar in feite is het veel te laat. Voor de ipods had je de walkmans en discman, en we praten dan nog niet eens over de in de jaren negentig erg populaire housepartys. De jongeren moeten ook zelf bewust zijn van de gevolgen, maar ja het is ook zo stoer om met dat ding loeihard in de bus of metro te zitten, zodat men vooraan in de bus weet dat je Iron Maiden of papi touwtji luistert.

Zelf ben ik al jaren slechthorend, bijna 32 jaar om precies te zijn. Ik ben dus nog van voor de walkmangeneratie. Om eerlijk te zijn heb ik mijn oren niet zelf verprutst maar een combinatie van genen of hebben daarvoor gezorgd. Niet dat ik de leveranciers van die genen het kwalijk neem ofzo, dat zeker niet. Het is helemaal niet hoe het gekomen is, dus valt er weinig over te zeggen. Ik weet gewoon niet beter, voor mn vierde jaar kreeg ik mn eerste gehoorapp en vorige was ik aan mijn 9de model toe. Ik heb zelfs vroeger ook een walkman gehad, met het idee van wat al kapot is kan je niet meer beschadigen, dat is natuurlijk onzin. Maar ja jongeren zijn hardleers alles gaat goed tot ze wat te vaak '' Wat zeg je ? " roepen. Als ze dan een gehoorapp. moeten hebben voelen ze zich ineens gehandicapt. Dat is natuurlijk grote onzin, want het is geen handicap vindt ik persoonlijk, het is gewoon een lastige bijkomstigheid. Ook moet je altijd baterijen bij de hand hebben voor het geval eentje leeg gaat. Maar ja in de meeste vibirators gaan ook baterijen en als die leeg zijn is het ook over met de pret. Soms is het ook wel erg prettig om niets of niet zoveel te horen, er was een tijd dat ik veel zwom. In dat zwembad zat de plaatselijk roddelvereniging en die vrouwen kwamen er niet om te zwemmen maar om de laatste roddels uit te wisselen. Dan is het heerlijk dat je die dingen niet hoort. Met het lopen is het soms ook wat lastig, want in een flnke stortbui gaan de gehoorapp in een boterhamzakje, en als je dan net een wedstrijd loopt kost je dat weer tijd, maar ja dat is ook maar betrekkelijk.

Verder ben ik vrij normaal, want er zijn ook mensen die denken als je slechthorend ben je hersens ook meteen een stuk minder werken, ik moet wel zeggen dat veel doven/slechthorenden het zelf in de hand werken. Als je gaat roepen dat je niet uit kan gaan of kan sporten omdat je slechthorend/doof bent ben je bij mij aan het verkeerd adres. Je kan dan beter zeggen dat je niet meer WILT uitgaan omdat het je oren verkloot heeft, en dat bekt iets anders dan dat je niet meer kan uitgaan. Iedereen gaat er op zn eigen manier mee om, ik doe het op mijn eigen manier, zij, hij en hunnie op hun eigen.

Maar waar ik echt een gloeiende hekel aan heb is dat er mensen tegenwoordig vragen of ik van de Ipod-generatie ben...........................

1 opmerking:

Anoniem zei

Very pretty site! Keep working. thnx!
»