woensdag 7 juni 2006

Bejaarde kleren

Het is van de week eindelijk weer eens mooi weer geworden. Vele studenten lopen er ineens bij alsof het hoogzomer is. Dus korte minirokjes, mouwloze hemdjes en slippers. Morgen is de helft verkouden omdat dat tenue toch effe aan de frisse kant bleek te zijn. Anders is het met de bejaarden en ouden van de dagen die nog net geen bejaarde zijn. Hoe warm het ook is, ze lijken altijd hetzelfde aan te hebben. Lange jassen (hoe dikker hoe beter), dicht geknoopt, met een hoed of iets dergelijks op het hoofd. Lange dikke broeken. Vaak helemaal dicht geknoopt tot aan onder de kin. Vandaag zag ik er weer een aantal ‘’ bejaarden ‘’ die er zo bij liepen. Ik was aan het hardlopen en kreeg het Spaans benauwd van die lui, de volgende keer maar effe de ogen dicht denk ik. Waarom kleden ze zich zo? Waarschijnlijk zijn ze bang. Waarvoor bang zijn? de oorlog is al een tijdje voorbij dacht toen ik nog aan de loop was. Na dik 2 uur gelopen te hebben kon ik me ineens tientallen dingen noemen waar voor die ouderen bang moeten zijn.

Tja dat ze het koud hebben hoor je het vaakst, maar dan is er wel iets goed mis denk ik, want als je het altijd koud heb ben je bezig met dood gaan, en dat is op een bejaarde leeftijd niet zo gek natuurlijk.Maar misschien weten ze niet wat ze moeten aantrekken en doen daarom alles maar aan. Of denken ze wel dat hun eventuele val wordt gebroken met al die kleren Helaas is het tegenwoordig zo dat zij zomaar beroofd worden van hun laatste centen, of dat nu in het park of bij de pinautomaat dat maakt niets uit. Misschien dragen ze daarom wel al die kleren, zodat het lijkt of ze meer body hebben zodat het een eventuele aanvaller afschrikt. Maar misschien is het ook wel zo dat ze al die kleren aan doen zodat de overvaller zo niet bij hun portemonnee komt die ze in de lange onderbroek hebben verstopt. Maar misschien is het ook wel zo dat ze altijd iets moeten hebben om over te zeuren. In de winter is het te koud, zomers te heet, in de herfst waait het te veel en de lente te nat. Dus trekken ze al die kleren ook aan met het mooie weer, om dan te kunnen zeggen dat het te warm is…..

Misschien moeten ze wel niet zoveel zeuren en genieten van het leven zolang het kan, maar heel mischien ben ik wel niet de persoon om daar over te zeuren.......

1 opmerking:

Rogiers wartaal zei

Tja ga teveel met vrouwen om dan krijg je dat he :)