dinsdag 18 april 2006

Effe opletten!

Met al die feestdagen kan je soms behoorlijk in de war raken, toen ik vanmorgen op stond was ik er heilig van overtuigd dat het maandag was. Gelukkig wees de teletekst mij de juiste datum aan. De komende tijd zijn er nog veel van dit soort verwarrende dagen, dus let effe een beetje op. Wie ook op moeten letten zijn de studenten die logischewijs steeds meer het internet gebruiken om informatie op te zoeken voor hun scripties of werkstukken. Maar ja het op internet staan soms de grootste onzinnige dingen en leugens. Je zal als student maar leesmoe of levensmoe zijn en gewoon alles klakkeloos overneemt want een ander je voorzet (op het net). Je zal maar als student een scriptie moeten maken over de tweede wereldoorlog en je hebt toevallig ergens op het net gelezen dat jodenvervolging nooit plaats heeft gevonden, nou dan heb je wel effe iets uit te leggen aan de mentor Geschiedenis. Uit onderzoek bleek dat nog maar slechts 4 procent van de studenten nog gebruik maken van boeken om hun informatie te vergaren. Eigelijk kan je ze geen ongelijk geven, effe googlen en selecteren, kopieren en plakken en klaar. Misschien heb je er maar een half uurtje werk van met inbinden en al. Tja dat het dan van een ander is of de feiten kloppen niet helemaal moet je dan maar als student voor lief nemen...

Toen ik nog (opa spreekt) aan de studie was vond ik werkstukken en scripties maken het mooiste wat er was. Zelf veel lezen en schrijven, een aantal werkstukken/scripties heb ik nog altijd. De eersten lijken uit een ver verleden te komen, hand geschreven!!!, bewaren want zoiets wordt later geld waard zeiden mijn leerkrachten maatschappijleer en geschiedenis. Of dat waar is weet ik niet want sommige teksten kan ik van mezelf niet eens meer lezen. Dat was ook nog de tijd dat je plaatjes ging kopieeren op wat toen nog een klein wereldwonder was namelijk de kopieermachine. Dan was het knippen en plakken geblazen om een of andere zwart/wit foto bij een daarbij passend hoofdstuk te plakken. Vaak de hele kamer op de kop, was daarna soms echt een dag bezig om alles op te ruimen de knip en plakrestanten, de boeken en de proppen papier(want een foutje en je kon weer opnieuw beginnen) Nu gaat het heel anders, effe het net op een paar afbeeldingen zoeken en invoegen en je hebt een heus boekwerk. Ach ja misschien kan ik wel een werstukken/scriptiebureau op richten met als garantie dat op elke bladzijde niets anders dan de waarheid staat vermeldt. Een pand is zo te krijgen hier in de stad staat genoeg leeg, misschien loopt het zo goed dat ik mensen moet aan nemen, een kopieerapp moet aanschaffen en zelfs boeken! Wie weet is het over een jaar wel een van de grootste bedrijven van Groningen. Tja met luiheid valt veel geld te verdienen!

Ach beetje dagdromen kan geen kwaad, daar blijft het ook bij want heb geen zin om voor luie studenten te gaan zitten zweten! Trouwens heb nog wel wat liggen, voor een goed prijsje mag je het kopieren.........

Geen opmerkingen: