woensdag 8 maart 2006

De wereld draait door!

De strijd is over en uit, de winnaars zijn bekend, en daarmee ook de verliezers. Groot was de vreugde bij de voornamelijk linkse partijen door het land, en groot was het verdriet bij de verliezers. Daags na de gemeenteraadsverkiezingen gaat het gewone leven weer verder. Ik had weer een nieuw boek om te lezen en een ander maakte een eind aan zijn politieke leven. De winst van voornamelijk PVDA is eigelijk ook geen verrassing, veel mensen refereren de lokale politiek aan het landelijke. Wel opvallend was de winst van PVDA in jawel Delfzijl, wie kent de bruisende havenstad van het noorder nu niet? door heel Nederland bekend als DE gemeente van Delfsail en natuurlijk als DE gemeente waar de troubles zijn. Burgermeester die weggepest werd, aanrandingen en andere soapachtige toestanden. Daarmee lijkt me dat Delfzijl politiek gezien een van de heetste gemeentes van Nederland is. Veel mensen (ruim 3000) zijn er blanco gaan stemmen, en daarmee een signaal afgevend.

Na gisteravond gaat het leven gewoon weer verder in Delfzijl en daarmee ook de politieke wanboel. Aanstichters die denken op hun plek te kunnen blijven, en op tv aankondigen gewoon op zich zelf te stemmen bah bah, het zal er nooit veranderen. Het lijkt me daarom niet zo heel slecht idee om die kerncentrale er toch maar te bouwen, wanneer er weer wat vervelends gebeurt gewoon het ventieltje effe opdraaien en je bent van het gezeur af. Maar een meer Groenlinks gedachte zal toch zijn om Delfzijl terug te geven aan de zee, dan heb je elke dag Delfsail. Ach wat maak ik er weer woorden aan vuil, ik woon er niet eens en kom er ook nooit, ja als klein kind fietste ik met opa (en soms met oma) daar over de dijken en gingen we een ijsje halen bij de ijsboer. Daarna fietsen we snel weer terug naar Appingedam waarbij opa mij bijna altijd het achterlicht van zijn fiets liet zien. Die tijden zijn voorbij, nu kan ik hem hardlopend bij houden, maar ja dat waren ook hele andere haast vooroorlogse tijden.

Juist op andere tijden, daar hopen en bidden ze het hardst om in Delfsail........

Rogier

Geen opmerkingen: