donderdag 16 maart 2006

Halabja 1988

Vanmiddag liep ik door de stad toen mij een papiertje in de handen werd gedrukt door een klein meisje. Ik nam het aan en zonder het te lezen liep verder, tot mijn aandacht werd getrokken door een groep mensen op de grote markt. Er hingen spandoeken en er lagen bloemen op de grond. Weer een demonstratie van het een en ander studentenclub, woonwagenbewoners of booteigenaren. Deze bijeenkomst was georgansieerd door KNSC (Koeridisch Nederlands Samenwerkings Centrum) ze vroegen aandacht voor het het feite dat het vandaag 16 maart 18 jaar geleden is dat de Koerdische stad Halabja werd getroffen door een Gifgasaanval. De gifgasaanval was het dieptepunt van het beleg van de stad welke duurde van 15 tot 19 maart 1988 waarbij het Irakese leger in opdracht van Saddam Hoessein een grootschalige gifgasaanval liet uitvoeren op de Koerdische stad (noord-Irak). De gifgasaanval vond plaats tijdens de Iran-Irak-oorlog en koste zo'n 5.000 inwoners het leven en er waren talloze gewonden. Ineens herinnerde ik me de dramatische beelden van het Nosjournaal met al die dode lichamen van kinderen, ouderen, mannen en vrouwen die verspreid door de stad heen lagen. Beelden en fotos van vaders en moeders die vergeefs hun kinderen probeerden te beschermen tegen het gifgas. Ik was toen 13 jaar toen ik het zag op tv.

De demonstratie (wat eigelijk een herdenking was) werd gehouden om de slachtoffers van deze laffe aanval te herdenken en aandacht te vragen voor het feit dat de daders nooit berecht zijn. Zeg eens eerlijk wist jij het nog? Nee? Daarom deze bijeenkomst dus ook al zijn er daarna nog zoveel andere en ergere dingen gebeurd, dit mag niet vergeten worden. De ingezette gifgassen waren waarschijnlijk sarin, mosterdgas, tabun en VX. Deze gifgassen zijn vermoedelijk geleverd door Westerse landen. De Nederlander Frans van Anraat is op 23 december 2005 door de rechtbank in Den Haag veroordeeld voor het leveren van de grondstoffen voor het gifgas. Saddam Hoesein wordt nu berecht voor talloze misdaden tegen de mensheid waaronder ook voor deze misdaad. Laten ze daar in Irak er goed voor zorgen dat hij niet net als Milosevic er tussen uitknijpt, want dit soort misdaden mogen gewoon niet onbestraft blijven.......

Rogier

Geen opmerkingen: