donderdag 23 maart 2006

Nooit meer een Negerzoen

Vanmorgen las ik zoals altijd de krant via internet, lekker gratis en scheelt ook weer een ronde papierbak. Na het gewonelijke nieuws zoals weer een aanslag in Irak, of weer een fraudegevalletje bij een van de ministeries van on kikkerlandje las ik een bericht wat me versteld deed staan. De negerzoen verdwijnt!!!! je weet wel die dingen chocolade van buiten en dat zachte witte troep van binnen. Vooral op de lagere school werd er driftig mee getrakteerd, tja die tijd heb ik nog meegemaakt haha. Het gaat niet om een commerciele ingreep, wat misschien wel logisch zal zijn want na 86 jaar negerzoenen ben je er wel eens een keer op uitgekeken lijkt me. Nee het gaat erom dat groepen en organisaties de naam Negerzoen te racistisch in de oren klinkt, ik heb het dan over een organisatie zoals Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname. Die hebben zeker niets anders te doen dan zich bezig houden met een doos negerzoenen.

Ik als hetero en vrouwenliefhebber heb eigelijk alle redenen om aanstoots te nemen aan de naam Negerzoen, want ik vertel eerlijk ik hou er niet van om negers te zoenen. Het idee alleen al, nee geef mij maar een echte negerin (met alles er op en aan) om mee te zoenen. Maar ja ik het het zo gelaten, ben niet met een bord bij de poort van de Negerzoenenfabriek gaan staan om het onvrede over de naam kenbaar te maken. Misschien ga ik het wel doen, want de nieuwe naam spreekt mij helemaal niet aan, Buys zoenen heten ze vanaf half april. Nou de Buys die ik ken (een voetballer bij Groningen) ga ik noooit van me leven zoenen, hoeveel keer hij ook scoort, maar ja de dames zullen er wel anders over denken.

Ach dan trakteer ik voor mijn verjaardag op het werk (dat ik nog niet heb) toch niet meer op negerzoenen.....

Rogier

Geen opmerkingen: