maandag 6 maart 2006

In de rij

Vanmorgen stond ik in een rij, een lange rij, een hele lange rij. Het was dus een lange rij met mensen die ongeduldig stonden te wachten op hun beurt. Ik had mijn dure merkjas voor even omgeruild voor een houthakkersjas waar de nodige gaten al jaren er in zitten. Tja ik moest wel want anders viel ik echt uit de toom, en dat moeten we maar niet hebben he. Ik stond er niet zomeer in de rij. Onderweg kwam ik er achter dat ik mijn dure tommymuts nog op mn hoofd had zitten dus die maar snel wegmoffeld in die ouwe jas. De schoenen waren zijn al in geen tijden gepoetst dus daar hoefde ik geen aandacht aan te besteden. Veel bekenden in de rij, het leek net of de halve stad in de rij stond. " He buurman jij hier ook? " hoorde ik ineens een schorre mannenstem roepen. In een reflex draaide ik me om, en daar zag ik mijn overbuurman een stuk of 20 koppen achter me in de rij staan. Ik stak snel effe mn hand op en draaide me snel weer om, maar voor mij stond nog een bekende, eentje uit de hardloopwereld, even baalde ik er van dat ik de burka van Fatima niet geleend had. Het was net of hij mn gedachten las van hij draaide zich meteen om toen ik mijn ogen in zijn afgrijselijke blonde kapsel had geboord. Hij had zn ouwe kloffie ook aan gedaan, of is het zijn gewone kleren vroeg ik mezelf af. Snelle Ronnie wordt hij genoemd op de club. Snel was hij vandaag niet, gezien het aantal koppen wat voor hem stond. Het gesprek met Ronnie ging uiteraard over het lopen, hij vertelde me dat hij door de situatie zoals die nu was gedwongen was om op blote voeten te lopen. " Blote voeten? " vroeg ik hardop af? tja volgens snelle Ronnie kon het geen kwaad en je liep er zelfs harder door. Het gesprek ging daarna over de gelopen wedstrijden en ander vakgeleuter. Het gesprek dooide de tijd en de rij leek ook sneller op te lossen, maar het kon ook aan de hevige sneeuwbuien liggen die af en toe flink de kop opstaken. Ik was nu zo dicht bij gekomen dat ik de letters boven het houten gebouw kon lezen. op een groot stuk hout stond met koeienletters " VOEDSELBANK " geschreven.........

Als je denkt dat dit plaats vond in een of ander voormalig oostblokland heb je het goed mis, dit vindt plaats in je eigen dorp of stad. Het was de eerste maandag van de maand, en dan worden er weer voedselpaketten uitgedeeld aan de mensen die het nodig hebben. Steeds meer mensen moeten er gebruik van maken, omdat ze gewoon weg niet rond kunnen komen. Er zijn zelfs voedselbanken die een wachtlijst moeten hanteren omdat ze de vraag niet aan kunnen. Natuurlijk zitten er ook wel mensen tussen die er misbruik van maken, maar voor het overgrote deel is het gewoon nodig en dat het nodig is is eigelijk te zot voor zn rijk land als Nederland.......



Ps: Vergeet niet te stemmen morgen!

Rogier

3 opmerkingen:

Anoniem zei

...en...?...heb jij ook een doos mee mogen nemen?

Gr. Koentje

Rogiers wartaal zei

Nee helaas Koen, jij was me net voor met de laatste doos van die dag :)

Anoniem zei

He muts, en nu snel die muts weer op... veel te koud voor een kale kop...
ik dacht ff dat je in de rij had gestaan voor het stemhokje. Dat hoeft in Norg niet... net als niet in de rij staan in de supermarkt. Zo heerlijk rustig...
Ik zal zo checken hoe het met de rijgesteldheid is in Norg ;)