vrijdag 25 maart 2005

25 maart 2005 een goeie dag

Vandaag is het Goede vrijdag, bij mij zijn bijna alle dagen wel goed, dus ook deze dag. Misschien is het nu effe extra goed. Waarom goede vrijdag? Groningen wordt overspoeld door provincialen en nog erger Duiters......
Ze lopen in een grote kudde door de binnenstad op zoek naar een goedkoop plantje, of iets voor in de tuin. Dus veel loopvolk. Om de sfeer alvast voor as maandag te proeven ging ik er ook effe door heen. Effe snel een rondje en weer terug dus ik was gelukkig in een klein uurtje weer thuis. heb wel geen plantjes maar die koop k later wel es een keer bij ikea ofzo... das is meer mijn smaak.
Maar goed we waren gebleven bij Goede vrijdag, het blijkt dat ene jezus zich zelf voor ons (de mensheid enzo) heeft opgeofferd, dus de romeinen spijkerden hem aan het kruis (geen ikeakwalitiet maar nog echt zoals ze de kruizen vroeger maakten)
Na een tijdje hangen was het ineens gedaan met die lieve man. Toen scheurde de hemel open en begon de aarde te beven enz en ook nog es te regenen. Omdat een aantal mensen medelijden hadden met hem haalden ze hem snel van het kruis af voor hij nat zal worden. Maar goed ze waren te laat, want hij was al dood dachten ze.
Dus stopten ze hem in een grot met een dikke kei ervoor zodat hij niet weg kon lopen. Maar op de wat men nu eerste paasdag noemt hadden waarschijnelijk kwajongens de steen verschoven en het lichaam verstopt, maar om met een logisch te laten klinken werd er een verhaal om heen bedacht (want ze vonden hem ook niet weer)
Dus werd er gezegd dat Jezus zoals hij heete zelf opgestaan was, de steen van zn plaats had gerold en er vandoor was gegaan. En het leukste daarvan is dat hij altijd bij ons aanwezig zal zijn, nou ik kan je vertellen hoor al die 30 jaar ben ik hem nog niet een keer tegen gekomen!
Ik en de meesten andere mensen hebben hem nog nooit gezien, dus misschien is dit een klus voor spoorloos of vermist?
Nu zit ik nog wel met een vraag wat tweede paasdag er mee te maken heeft, want toen gebeurde er niets bijzonders. En de eieren? want kan me niet herinneren dat jezus en trawanten zoals johannes de doper, judas, Petrus en weet ik veel meer veel met eieren te doen hadden. Niemand was een eierboer geloof ik en goochelen deden ze toen nog niet omdat je daarvoor gekruisigd kon worden want vroeger werd zoiets als hekserij beschouwd.
Dus is die tweede dag gewoon puur bedoeld om je nog voller te vreten dan de als op de eerste dag en lekker met zn allen naar die achtelijke meubelboulevards te gaan. Of je hebt van die aparte figuren die in van die strakke pakjes een marathon gaan lopen...............

Tja dat is nou pasen!

DANKE for die BLOME

Geen opmerkingen: