zondag 5 februari 2006

Spotten


Spotten met een god doe je natuurlijk niet zomaar, dat doe je omdat je lollig wilt zijn, of om een bepaalde boodschap over te brengen. Bij de Deense kranten zijn ze vast niet levensmoe. Ze dachten waarschijnelijk dat ze lollig waren of misschien denken ze dat ze het nog steeds zijn. Hun prentjes hebben in het midden-oosten een golf van protest en geweld losgemaakt. Waarom zijn die mensen daar zo boos? wat kan hun het schelen wat en of andere krant in europa over hun God schrijft of tekent? De woede is zeker aan gewakkert door extremisten, want een andere reden kan ik er niet voor bedenken. Kan me niet voorstellen wanneer een god waar ik in geloof (ik geloof niet) en die belachelijk wordt gemaakt door een of andere krant in laten we zeggen Iran.Dan zie je me echt niet de consultaat van Iran in Den Haag bestormen hoor en ook niet nadat de voorganger daar tot toe heeft opgeroepen. Je kan het leuk of niet leuk vinden, je kan je er druk of er geen drukte om maken, kan me niet echt bij voorstellen dat je je zo druk om kan maken over wat een krant schrijft. Verder zijn er natuurlijk wel duizend en 1 andere dingen waar je WEL druk over MOET maken. Die cartoons zijn een vorm van vrijheid van meningsuiting en die is in veel landen in het Midden-oosten ver te zoeken, dat verklaart misschien de woede van mensen daar. Maar ja voor de krant is het wel weer mooi aandacht, iedereen koopt de krant nu in het Middenoosten om het met eigen ogen te zien, en daarna de verbranden. De oplage zal de komende tijd enorm stijgen door de vraag.Dat je landgenoten de verschillende landen in het Midden-oosten moeten ontvluchten neem je maar voor lief erbij.

Tja tekennen kan een opwindende bezigheid zijn..................


Rogier

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Tsja, sommige mensen willen nou eenmaal van al die kleine nietszeggende dingen, hele drama's maken,.. :s

Anoniem zei

Dit is de eerste log over het hele cartoon gedoe waar ik volledig achter sta... goed geschreven hoor!

Jouw vermoeden dat extremisten dit hebben aangepakt onderschrijf ik volledig... in september verschenen die prenten en nu pas rellen? daar zit opzet achter...

Cartoons mogen zover gaan als mogelijk, mits er een doel is, er een boodschap uitgedragen wordt. Vergelijk maar met cabaret. Dat zijn verdiensten van onze beschaving. Je kan daar ook alleen maar mee omgaan als je de context snapt.

Op de weblog van IngridSaida staat momenteel een artikel uit de Volkskrant over of het nou wel zo is dat Mohammed afgebeeld mag worden... maar dat lezen de brandstichters, ip-banners (ik ben gebanned om de cartoonoorlog haha) en extremisten niet... helaas.

Rogiers wartaal zei

Tja een gare wereld eigelijk, met cartoons mag je wat mij betreft zeer ver gaan. Deze toestanden zijn niet anders dan geleid, want inderdaad in sept getekend en nu pas ophef over. Of zullen ze daar tussen het uit papier hebben zitten neuzen???

Rice (usa) verdenkt Iran en Syrie ervan de boel te organiseren. Zoiets is moeilijk te bewijzen natuurlijk.

Dat een badmintoninterland tussen Indonesie en Dennemarken hier om wordt afgelast is echt te gek voor woorden. Ik snap best wel dat je er niet voor bent voor zulke cartoons maar tja schijnbaar is Goddienst aanhangen een zeer gevoelig onderwerp.
Wat zal er gebeuren als er een carton zal komen met bv Jesus in de spotlight???? Nee de Katholieken of de grefos zullen geen gebouwen platbranden maar die zullen zich ook laten horen hoor !!!!

Ben ook zeer benieuwd hoe het zaterdag in Amsterdam zal verlopen tijdens de aangekondigde demostratie van de Moslimgemeenschap. Hopelijk geven ze het goeie voorbeeld.....